Pienoismallit.net

Maalien sävynumerot

Uudessa Airfix lehdessä tuli mukana Humbrolin kääntökartta eri maaleille.
AriR kirjoitti:
Androidille löytyy Hobby Color Converter
Joo, kokeilin tuota mutta iModelKitiin verrattuna ei mitään jakoa.

Niko
Eri valmistajien maalit täsmää hyvin harvoin, kaikilla valmistajilla on vaikka RLM-värit enemmän tai vähemmän eri sävyjä. Jopa saman valmistajan eri maalityypeissä voi olla eroa sävyjen kesken. Ja usein on myös niin että maalivalmistajien vastaavustaulukotkaan eivät täsmää.
Vallejolta löytyy valmiita 8 maalipurkin settejä eri teemoihin. Ja vallejolla on muutenkin erittäin laaja värivalikoima. Tosin Vallejollakin on eroa model color ja model air sarjan välillä ja esim. RLM-värit ovat eri värisiä Model Airin ja Model colorin välillä.
Netti on lähes pullollaan erilaisia vertailu ja vastaavuustaulukoita mutta sopivat värit löytyvät omakohtaisen yritys-erehdys kokeilun kautta. Uskoisin, että mallivärien valmistajat pyrkivät käyttämään jotakin kansallista värikarttaa lähtökohtana. Oli se sitten FS, BS, RAL tai joku muu. Se miten hyvin värit on saatu vastaamaan esikuvaa onkin oma tarinansa. Pitää vaan kokeilla itse ja tukeutua mahdollisiin referenssi lähteisiin.

Historialliset värit, kuten RLM, Bulletin41 ja ANA-värit ovat astetta haasteellisempia. Jokaisella värivalmistajalla tuntuu olevan oma näkemys niistä. RLM väreistä ovat kirjoittaneet esim M Ullman ja K Merrick. Ja herrat ovat päätyneet hieman erilaisiin sävyihin. Ja faktahan on, että todellisuudessa eri valmistuserien välillä on eroja. RLM jopa ohjeisti, että maalitoimitusta ei saa palauttaa vaikka se eroaisikin malliväristä. Niin, Hunbrolin uudehkot RLM värit ovat tosi lähellä Merrickin näkemystä aiheesta. No, ainakin ne, mitkä omasta hyllystä löytyvät.

Joten itse on kokeiltava ja luotettava omiin silmiin ja arvostelukykyyn. Rattoisia hetkiä aiheen parissa…

E-P
Niko Asposalo kirjoitti:
Jos omistaa Apple-laitteen, kannattaa tsekata iModelKit-niminen sovellus. Sieltä löytyy suhtkattavat värikartat ja värien sekoituskin on mahdollista. Lisänä mahdollisuus hankkia inventaariolisä jolla voi ylläpitää mm. maalivarastoa.
Harmillisesti ei löydy Androidille kun vaihdoin Oneplussaan.

Niko
Onko tuo iModelkit kuinka tarkka noissa konversioissa? Olen näköjään ostanut sen silloin, kun se oli jotain pari euroa ja nyt pitäisi ostaa kympillä eri valmistajien värit…
Antti Pokela kirjoitti:
Niko Asposalo kirjoitti:
Jos omistaa Apple-laitteen, kannattaa tsekata iModelKit-niminen sovellus. Sieltä löytyy suhtkattavat värikartat ja värien sekoituskin on mahdollista. Lisänä mahdollisuus hankkia inventaariolisä jolla voi ylläpitää mm. maalivarastoa.
Harmillisesti ei löydy Androidille kun vaihdoin Oneplussaan.

Niko
Onko tuo iModelkit kuinka tarkka noissa konversioissa? Olen näköjään ostanut sen silloin, kun se oli jotain pari euroa ja nyt pitäisi ostaa kympillä eri valmistajien värit…
Terve,
mitä tarkoitat konversioilla? Kävin kirjeenvaihtoa kehittäjän kanssa betaversioidessani sovellusta. Värikarttojen pitäisi olla aika hyvin skannattu alkuperäisistä mutta tiedä sitten. Itse olen ollut iha ntyytyväinen tuohon; tietenkin hyvä pitää mielessä että joka tapauksessa värit ja syntyvät sekoitukset ovat viitteellisia.
Vai ovat värikartatkin maksullisia :/

Niko
Lainaus:
Terve,
mitä tarkoitat konversioilla? Kävin kirjeenvaihtoa kehittäjän kanssa betaversioidessani sovellusta. Värikarttojen pitäisi olla aika hyvin skannattu alkuperäisistä mutta tiedä sitten. Itse olen ollut iha ntyytyväinen tuohon; tietenkin hyvä pitää mielessä että joka tapauksessa värit ja syntyvät sekoitukset ovat viitteellisia.
Vai ovat värikartatkin maksullisia :/

Niko
Juuri tuota värikarttojen tarkkuutta ajoin takaa. Lähinnä, että värit vastaavat edes suurin piirtein toisiaan, näinhän ei kaikissa sovelluksissa ole. Hyvä sovellus muuten, mutta tuo 10€ hinta on mielestäni aika kova.

Jäi vähän epäselväksi tuo alkuperäinen kysymykseni… :)
Olen aina ihmetellyt, miksi emme käytä noita yleisiä väristrandardeja kuten NCS:ää?
Värikarttoja ja näytelipareita saa jokaisesta maalikaupasta. Bonuksena, varsinkin isompien mallien harrastajat saavat haluttuun väriin valmiiksi sekoittuja maaleja vähän isommassa erässä:)

Minulla on tavoitteena jossakin vaiheessa tehdä NCS-FS vastaavuustaulukko, kunhan saisin jostakin FS-kartan lainaksi, ja hiukan luppoaikaa.

T:Ville H
VilleH kirjoitti:
Bonuksena, varsinkin isompien mallien harrastajat saavat haluttuun väriin valmiiksi sekoittuja maaleja vähän isommassa erässä:)
Joo, autopuolella tämä "isompiskaalainen" malli tahtoo olla 1:1! Kun kaavoissa lisättävät pigmentit on promilleluokkaa, ei mikään sekoituskone tee litraa pienempää erää niin, että väri olisi edes sinnepäin.