Pienoismallit.net

Maalien sävynumerot

Hei!
Koitin hakukonetta käyttäen metsästää vastausta kysymykseeni, mutta en onnistunut löytämään tämänlaista keskustelua.
Eli miten käytännössä tiedätte oikeat värit mallillenne, jos käytätte eri valmistajien maaleja ”sekaisin” ja työstätte myös useamman valmistajan malleja? Täsmääkö eri valmistajien merkinnät keskenään, ja jos ei, niin onko jotain hyvää keinoa löytää oikeat sävyt vai täytyykö ne vaan sitten vertailla ja opetella itse. Aloitin taas pitkän tauon jälkeen Tamiyan valmistamalla Bf109:llä ja maalaus tapahtuu myös Tamiyan maaleilla jolloin oikeat värit on helppo tsekata ohjeesta ja poimia hyllystä. Seuraava projekti taas tulee Revelin paketoimana ja aijon käyttää siinä testimielessä Vallejon ruiskumaaleja.
Toivottavasti pääsitt jyvälle siitä mitä ajan takaa. Voihan olla että teen asiasta vaikeampaa kuin se onkaan, mutta hyvä kait se on neuvoa kysyä enemmän asioista tietäviltä. Kiitos. :)
Tätä samaa olen itsekin välillä miettinyt, mutta toistaiseksi en ole halunnut ottaa siitä mitään sen kummempaa "stressiä". Tulevaisuutta varten olen kyllä hyvinkin kiinnostunut ko. taulukosta.
Hei Samppa, tuossa on yksi ohjelma jossa eri valmistajan sävyjä voi vertailla ( vastaavuustaulukko ), vastaavia löytyy varmaan muitakin. Paina ensin palkkia Launch the…niin taulukko avautuu, sitten vain valitset valmistajan jne.

www.paint4models.com/paintchart/paintconversionchart20100101h.html#
Taas ollaan ikuisuuskysymyksen äärellä ;-) Mikä on "oikea™" väri? Itsellä juurikin kädessä kaksi nykypäivän autoon (eli värimääritys pitäisi olla hyvinkin tarkka, ja ennen kaikkea vielä mahdollista) Gravity Colorsin (PPG?) purkeissa, toinen Ferrarin Rosso Corsa ja toinen WRC Peugeotin Rouge Vallelunga. No joo, on niissä rinnakkain juuri ja juuri havaittava ero, mutta vaikka autot maalaisi ristiin, ja laittaisi rinnakkain, kuka sanoo, että Fefe on maalattu Busoleen värillä ja päinvastoin? Ja tuohon jos laittaa rinnalle Zeron vastaavat, niin taitaa olla jo neljä eri sävyä.
Eli miksi vaihdella maalivalmistajia, jos saman ikäisestä kalustosta kasaa vitriinin täyteen malleja? Valitsee sen maalivalmistajan, jonka värit omaan silmään vastaa parhaiten (mustavalkoisia?) valokuvia, ja pitäytyy niissä. Jos yhden Mersun on maalannut Tamiyalaisella, ja vastaavuustaulukon avulla maalaa rinnalle toisen, samaan kaavioon, niin satavarmasti käsissä on kaksi ihan eri väristä konetta. Ja kumpi on oikein?
Oikeiden tai edes "oikeiden" värien löytäminen on pirun vaikeaa. Helpoimmalla pääsee käytännössä jos käyttää Humbrolia tai Revelliä, koska tietoa löytyy helpommin. Muille on usein vaikea löytää edes kattavia vastaavuustaulukoita. Lisäksi taulukoiden tiedot tuppaavat usein olemaan epäluotettavia. Oma ratkaisuni on olla tavoittelematta täysin oikeita värejä kun se on jo lähtökohtaisesti mahdotonta. Kunhan riittävän uskottavan vastineen löytää.
Samppa.M kirjoitti:
Seuraava projekti taas tulee Revelin paketoimana ja aijon käyttää siinä testimielessä Vallejon ruiskumaaleja.
cdn.acrylicosvallejo.com/0049261608364909a238add9b4a53745/CC073-rev05.pdf

Tuossa linkki taulukoihin, jossa Vallejon maalien vastaavuudet muiden valmistajien maaleihin ja eri väristandardeihin.
Samppa.M kirjoitti:
Täsmääkö eri valmistajien merkinnät keskenään, ja jos ei, niin onko jotain hyvää keinoa löytää oikeat sävyt vai täytyykö ne vaan sitten vertailla ja opetella itse.
Kannattaa muistaa, että maalausohjeissa olevat värisävyt voivat jo sinällään olla hyvinkin suuntaa-antavia lähimpiä vastaavuuksia tietyn maalivalmistajan valikoimasta, ja todellisessa esikuvassa käytetyt värisävyt ovat saattaneet olla joskus melkoisestikin erilaisia. Siksipä tuostakin linkittämästäni taulukostakin löytyvät lähimmän vastaavuuden lähimmät vastaavuudet saattavat olla joissakin tapauksissa jo hyvin kaukana todellisuudesta.

Toisaalta ei ole edes mahdollista valita malliinsa sellasia sävyjä, jotka ovat jokaisen mielestä täysin autenttiset, joten on kyseenalaista kannattaako siihen edes pyrkiä. Kannattaakin sen sijaan tutustua todellisissa esikuvissa käytettyihin sävyihin eri lähdeaineistoja hyödyntäen, ja etsiä riittävän hyvin vastaava valmis sävy valitsemaltaan maalivalmistajalta tai tarvittaessa itse sekoittaa eri purkeista omaan silmään hyvältä näyttävät sävyt.

Useissa tapauksissa tuon tutkimusvaiheen voi myös ulkoistaa. Monista yleisimmistä sävyistä vallinnee suht hyvä konsensus harrastajien keskuudessa, ja googlettamalla löytyy sekoitusohjeita sekä tietoa hyvistä valmiista sävyistä.

Ei ole kuitenkaan mitenkään mahdotonta saada hyvinkin uskottavasti maalattua mallia aikaiseksi suoraan maalausohjeita ja vastaavustaulukoita seuraamalla. Sokeasti niitä ei kannata kuitenkaan noudattaa, vaan pyrkiä varmistajaan sävyjen sopivuus muistakin lähteistä.
Edellistä kompaten eiköhän tässäkin ongelmassa paras apuväline ole Phil Florya lainatakseni "Mk.1 Eyeball", jollaiset löytyy kaikilta omasta takaa :). Jos lopputulos muistuttaa sävyiltään esikuvaansa ja ennen kaikkea miellyttää omaa silmää, niin kovin kaukana ei voida olla. Mielestäni tärkeämpää on löytää itselle mieluinen maalimerkki.
Käytän suurimmaksi osaksi Tamiyan ja Mr. Hobbyn akryyleja ja varsinkin Tamiyan kohdalla joutuu "oikeat sävyt" sekoittelemaan usein useammastakin purkista. Se on oma projektinsa ja kaikki ei siihen ymmärrettävästi mielellään lähde. Lisäksi Tamiyalla valmiit sävyt saattavat olla mittakaava huomioiden liian tummia. Ainakin siis omaan silmääni… Muitakin merkkejä on tullut kokeiltua vuosien varrella, mutta kumma kyllä aina palaan näihin kahteen ja sekoittelemaan sävyjä mieleisikseni.

Olli
Viimeksi muokattu 12.3.2018 12:44
Jos väri näyttää hyvältä se on siihen sopiva, itse käytän IPMS Stockholm arkistoa suuntaa antavana, loppu on sitte siitä miten sen haluaa esittää. Olen itsekkin miettinyt väriliuskojen tekemistä, mutta ainakin tähän asti olen pärjännyt ilmankin.
Jos omistaa Apple-laitteen, kannattaa tsekata iModelKit-niminen sovellus. Sieltä löytyy suhtkattavat värikartat ja värien sekoituskin on mahdollista. Lisänä mahdollisuus hankkia inventaariolisä jolla voi ylläpitää mm. maalivarastoa.
Harmillisesti ei löydy Androidille kun vaihdoin Oneplussaan.

Niko