Pienoismallit.net

Mistä micro solia saa?

Olen hankkimassa ensimmäistä pienoismallia ja olen kuullut että micro solia kannattaa käyttää decalien laittamiseen. Mutta mistä tätä saa?
Ja vielä kysymys, tarvitseeko sitä vai toimiiko decalit kunnolla ilmankin?
Muistaakseni ainakin Tampereella Harrasteessa on. Kait siirtokuvat valmistajasta riippuen toimii ihan ok, mutta Micro Solilla saa ne mukautumaan paremmin pinnan muotoihin.
Myös Kuivalaiselta saa ja muistaakseni Tietonikkarissakin on näkynyt. Sarjassa on kaksi tuotetta, Micro Set ja Micro Sol. Set on minulla käytössä kaikissa malleissa, sen pitäisi auttaa siirtokuvan kiinnittymisessä mallin pintaan. Sol taas pehmentää siirtokuvaa niin, että se mukautuu pinnan muotoihin. Sitä olen käyttänyt tähän mennessä tasan kerran kun malleissani siirtokuvia ei yleensä joudu laittamaan kovin epätasaiselle pinnalle.

En lähtisi aloittelijana vielä miettimään noiden käyttöä, valtaosaan malleista siirtokuvat asettuvat ihan hyvin ilmankin. Olennaisinta on, että siirtokuvat laittaa kiiltävälle pinnalle.
Tamiyan mark fit strong on helpompi aine kinnittää siirtokuvia.Siirtokuvat pehmenee ja mukautuu pinnan mukaisesti.suosittelen
Se riippuu myös vähän siirtokuvista. Joillekkin Micro Sol on liian laimeata ja joillekkin taas Tamiyan Mark Fit Strong on liian vahvaa. Kannattaa testata ensin, jos vaan mahdollista.
Itse en ensimmäisen pienoismallin hankinnassa vielä laittaisi rahojani MicroSolliin (sen aika tulee paljon myöhemmin), vaan säästäisin ne kunnon veitseen, siveltimeen taikka pariin maalipurkkiin (sellaiseen, mitä muuten katsoo, että eihän noita tarvita kuin parissa pikkuosassa ja jätetään ostamatta).
Tervo Salminen kirjoitti:
Itse en ensimmäisen pienoismallin hankinnassa vielä laittaisi rahojani MicroSolliin (sen aika tulee paljon myöhemmin), vaan säästäisin ne kunnon veitseen, siveltimeen taikka pariin maalipurkkiin
Hän puhuu vähän mutta asiaa. Näinhän se on, kunnon työkalut ensin ja sit voi hifistellä. Hyviä työkaluja saat samoista paikoista kuin tuota Micro Sol -litkuakin.