Pienoismallit.net

Pienoismalliharrastuksen aloittaminen uudestaan

Terve kaikille!

Sain kipinän reilun 10 vuoden tauon jälkeen pienoismallien rakenteluun lähinnä 1/35 tankkien muodossa ja täytyy sanoa, että paljon on tapahtunut tuona aikana. En aiemmin ehtinyt rakennella kuin muutaman vuoden ja nekin melko rauhallisessa tahdissa eli luen itseni vieläkin aloittelijaksi.
Mutta mitä sitten oikein on muuttunut tuona aikana?
- mallivalikoima on mielestäni laajempi, ainakin panssareissa. Prototyyppi- ja paperipanssareita on monelta valmistajalta tarjolla, mistä itse tykkään oikein paljon. Liekö sitten World of Tanks vaikuttanut tähän? Pelaan itsekin mobiiliversio Blitziä ja myönnän, että osa syy uudelleen aloittamiseen on WoTB ja se, että klaanikaveri esitteli omia mallejaan
- säistämistarvikkeita en juurikaan muista olleen markkinoilla 2000-luvun alussa. Nyt näyttää olevan jos jonkinlaista litkua ja efektiä tarjolla. Vähemmästäkin meinaa mennä pää pyörälle.
- kotimaisia kauppiaita on kiitettävä määrä ja hintataso ei häpeä yhtään ulkolaisille kaupoille, on jopa alhaisempi mitä olen tutkinyt viime viikkoina
- tekniikoiden opiskelu ja vinkkien saaminen niihin on huomattavasti helpompaa, kiitos mm. YouTuben.

Ensimmäinen mallikin (Amusing Hobbyn E-100) on odottelemassa joulunpyhiä ja kynäruiskulla maalaamista pitäisi opetella. Aiemmin kun tuli sudittua vaan pensselillä ja jälki ei ehkä ollut kauneinta. Hitaasti ja rauhallisesti meinasin lähteä liikkeelle vaikka kiinnostavia malleja on aivan liikaa tarjolla :)
Lämpimästi tervetuloa sivustolle ja takaisin harrastuksen pariin!

Havaintosi pitävät hyvin paikkansa. Vaikka harrastajamäärät eivät ole lähelläkään mallailun kultavuosien tasoa, hemmotellaan tämän päivän mallareita määrällisesti ja laadullisesti mahtavalla malli- ja tarvikevalikoimalla, jollaisesta ei osannut menneinä vuosikymmeninä unelmoidakaan.

Onnea E-100-projektiin! Hitaasti ja rauhallisesti on varmasti oikea tapa aloitella. :)
Tervetuloa myös minun puolestani!

Mallarit saa vain hieroa käsiään kaikesta tästä "ylitse tursuavasta" tarjonnasta. Kannattaa varata budjettiin ylimääräinen menoerä (kuukausittain) sillä, kun mallailukärpänen on purrut niin se on sitten menoa:)
Tervetuloa takaisin mallailun pariin!

Nykyään löytyy todellakin mallisarja melkein mihinkä tahansa aiheeseen, kun ei vaan karsasta "limited run"-styreenimalleja, resiinimalleja ja vacuja. Ja vielä monissa mittakaavoissa.

Kansainväliset nettikaupat tarjoavat kaiken. Täällä Suomessakin on tosi hyviä nettikauppoja. Heitä kannattaisi tietysti suosia ensimmäisenä. Jotkut ovat pystyneet jopa pitämään yllä kivijalkakaupan, joka on todella hyvä asia.

Tämä voi koukuttaa keräilyyn, joka vaatii paksua lompakkoa.

Itse olen antanut tälle paheelle niin pahasti pikkusormeni, etten pysty mitenkään rakentamaan kaikkia hommattuja mallisarjojani tässä elämässä. Olen harkinnutkin hinduksi kääntymistä, jotta voisi jatkaa sitten seuraavassa…, ellei sitten koiraksi tai kissaksi tai jopa madoksi synny;)
Viimeksi muokattu 22.12.2017 01:40
Kotimaisia kauppoja meinaisin suosia ja varsinkin kotikaupungin kivijalkaliikettä. Tarjontaan kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi ja lompakolta todellakin vaaditaan paksuutta :) Liian monen mallin kohdalla on tullut todettua "tuon haluan" Nooh, kuhan tuosta ensimmäisestä selviää joten kuten kunnialla, niin katsotaan sitten seuraavaa.
Jukka Penttinen kirjoitti:
Kotimaisia kauppoja meinaisin suosia ja varsinkin kotikaupungin kivijalkaliikettä. Tarjontaan kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi ja lompakolta todellakin vaaditaan paksuutta :) Liian monen mallin kohdalla on tullut todettua "tuon haluan" Nooh, kuhan tuosta ensimmäisestä selviää joten kuten kunnialla, niin katsotaan sitten seuraavaa.
Hyvää ja rauhallista Joulua Jukka!
Tervetuloa takaisin mukavan harrastuksen pariin! Ja mitä mallien hamstraukseen tulee, minulla ei ole ongelmaa, voin lopettaa koska haluan!
Uudelleen aloittamista täälläkin, ehti siitä 37 vuotta vierähtää.. silloin oli askartelukeskus ateneumin takana, harva varmaan kuullutkaan siitä.
Muistan vielä elävästi silloiset tamiyan 1:35 swimvagenit ja jenkkijeepit, maaleina humbrollin pikkupeltipurkit.
Tulipa tehtyä muutama monogram mallikin, 57 chevy ja vani karvaverhoiluilla.

Mutta nyt aktivoiduin ja ajattelin ruveta nykertämään, jos vaikka saisi jotain aikaiseksi, valitsin aloitusmalliksi 1:72 UII.n special navylta, eli ajattelin siitä tehdä vesikon, tarkemmin CV 707 version.
runko löytyi netin kautta Super-hobby.com, homma toimi heidän kanssaan hienosti, paketti tuli puolasta viikossa kustansi 87€ kuluineen.

Kuvia yritän ottaa vähän joka vaiheessa, ja julkaisen niitä sitten kun alan vakuuttua että saan jotain aikaiseksi.
Tervetuloa takaisin tämän hienon ja välilä rasittavankin harrastuksen pariin. Itsellä työn alla Dragon/Trumpeter E-100, aika loppusuoralla jo. Minkähänlainen tuo AH:n versio mahtaa olla?
Ainakin ruiskumaalaukseen löytyy maalipintaa tuossa mallissa :D

Niko
Maalattavaa pintaa tosiaan löytyy ja mitä nyt tällä kokemuksella osaan sanoa, niin osat ovat laadukkaan tuntuiset. Pursetta ei löydy kuin nimeksi ja valujälki on hienoa (hitsaussaumat ym.) Irtotelojen kanssa näpertely vähän rassasi vaikka olivat ilman liimaa kasattavat snap fit malliset. Ehkä olisi pitänyt tehdä come back letkutelamallilla :) Onneksi työläimmäit vaiheet alkaa olla takana ja osiahan tässä ei teloja lukuunottamatta hirveästi ole.