Pienoismallit.net

Omatekoiset siirtokuvat

Näistä on ollut juttua tällä palstalla paljonkin, mutta jostain syystä haku ei oikein tuottanut toivottuja tuloksia. Joten pitää taas kysellä, mikähän lienee tilanne näiden omatekoisten siirtokuvien suhteen, millä ohjelmilla niitä parhaiten saisi aikaiseksi, mitä materiaaleja tarvitaan jne?
Tuohon tuoreimpaan Maaninka projektiin tarvittaisiin muutama yksinkertainen siirtokuva joita ei oikein viitsisi alkaa maailman ääristä tilailemaan.
Elikkä minulla on Corel ohjelma ja mustesuihkutulostin, onnistuisikohan näillä?
Matti Piilola kirjoitti:
minulla on Corel ohjelma ja mustesuihkutulostin, onnistuisikohan näillä?
Tietämättä tarkemmin, minkälainen siirtokuva on tekeillä, ja mikä on vaatimustaso laadun suhdeen, niin sanoisin, että periaatteessa kyllä onnistuu.

Tuossa lisäksi muutama linkki, joissa juttua siirtokuvien suunnittelusta sekä tekemisestä ja teettämisestä.

www.pienoismallit.net/keskustelut/1098_siirtokuvien-tekeminen/
www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_84/
www.pienoismallit.net/kirjoitukset/artikkeli_226/

Molempien kirjoitusten kommenteissa myös keskustelua aiheesta.
Hienoa Tomi, kiitokset. Eiköhän tuolta eväät tähän hommaan löydy.
Mä olen Hobby Point:ista käyny hakee kalvoja tulostimeen. Sekä muste- / lasertulostimeen. Ne kyllä neuvoo siellä jne. On Kampissa liike, Freda mikä nyt oli osoite…?
Niin vielä. Kävin saitin sivuilla lukemassa muutamia mallareiden kokemuksia. Näitä mitä Tomi laittoi linkkejä. Itse olen tehnyt niin, kun yksinketaisuuteen pyrin, eikä näitä atk-taitojakaan liiemmin ole, että yksinkertaisesti "maalaan" halutun kuvan ja kopioin sen, ja liitän esim WordPadiin. Samoin tekstien kanssa, tai kirjoittaa ne itse halutulla fontilla. GIMP 2 olen myös käyttänyt, mutta menee liian tekniseksi. Tämä mun tyyli toimii hyvin isoihin siirtokuviin, 1:35 ja 1:24, pienempiä en ole yrittänyt tehdä.

Paikka mistä saa kaikkea kivaa laivamalleihin, vaikka kansallislippuja, ym ym edullisesti on:

https://www.maritime-models.co.uk

Sieltä klikkaa Becc Decals. Suomen lippukin löytyy kaikissa muodoissa (3) ja kaikissa kokoluokissa. Ja hyvin laadukkaita. Hintakin aika sopiva. Että paperiliput sinne joulukuuseen :)

Tietysti jos haluaa tehdä 100% itse kaiken, tuon linkin voi unohtaa.
Kiitokset näistä taas Jukka. Pitääpäs käydä Hobbypointissa kun seuraavan kerran käyn siellä isolla kirkolla.
Ei mulla kovin kummoisia siirtokuvia olis tarve, muutama suurikokoinen " Maaninka" teksti tuohon paattiin, sekä konemerkinantolaitteen (meniköhän oikein) naamataulut. Joten ei näitä oikein viitsisi lähteä suuren veden takaa tilailemaan. Ja tulispa taas kokeiltua semmoista mitä en koskaan vielä ole tehnyt.
Jonkun verran olen tuota Corelia näpytellyt, joten voi olla että saisin nämä piirrettyä, mutta tuo varsinainen siirtokuvan teko on vielä hakusessa.
Ja kiitti linkistä. Siellähän näyttää olevan vaikka mitä tarjolla. Hyviä nettiosoitteita ei koskaan ole liikaa.
Tässä muutamia mallejani, joihin olen tehnyt siirtokuvia juuri mainitsemillasi Corel Drawlla ja mustesuihkarilla Bare Metal Foilin arkeille:

Hanriot HD-I

Nieuport10

Nieuport 17

Friedrichshafen ff.33

Nieuport 24 bis

jälki on mielestäni ihan siedettävää

t. Mikko
Todella hienoja, vahvistaa uskoa että minultakin onnistuu. Millä sait noi hakaristien valkoiset pohjat tehtyä, oliko sulla valkoista siirtokuva-arkkia pohjana?
Matti Piilola kirjoitti:
Millä sait noi hakaristien valkoiset pohjat tehtyä, oliko sulla valkoista siirtokuva-arkkia pohjana?
Kyllä. Ne on tehty Bare metal & foilin valkoiselle mustesuihkutulostettavalle arkille. Nelikulmaiset on helppoja leikata. Pyöreä onkin jo vaikeampi. Toteutinkin tuon Hanriotin tyttelin niin, että tulostin tytön reunaympyröineen läpinäkyvälle arkille ja laitoin alle valkoisesta siirtokuvasta leikatun ympyrän, joka oli ihan pikkuisen pienempi, kuin tytto raameineen. Näin päällimmäisen siirtokuvan musta reuna peitti valkoisesta leikkaamani ympyrän vääjäämättömän epätasaisuuden

Tässä mallissa yritin leikata ympyrän suoraan valkoisesta arkista. Digikameran armoton lähikuva osoittaa menetelmän heikkouden, vaikka kuinka yritin leikata kieli keskellä suuta. Luonnossa tuo 1:72 -mallin siirtokuva ei tosin juuri pistä silmään