Pienoismallit.net

Stynylrez

Moi,

Hankin tuota kyseistä Stynylrez-pohjamaalia luettuani siitä hyviä arvosteluja. Maalasin sillä Fw190:n pohjat ja annoin kuivua päivän verran. Maalattuani päälle Vallejon maalia, huomasin pinnan pehmenneen radikaalisti. Pienikin kynnen raapaisu paljastaa muovipinnan ja maskiteippi ottaa myös palasia mukaansa. Päällemaalaamaton pinta vaikuttaa kovalta. Eihän tämän näin pitänyt mennä. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Voiko kyseessä olla pohjamaalin reagointi Vallejon kanssa? Minulla oli koulussa kemia huono, niin en osaa arvata mikä tässä mättää.
Ei noi Vallejot ainakaan mulla ole Stynylreziä (Ultimate primer) pehmentäneet. Toki, ei nämä akryylit niin hyvin pinnassa pysy kuin kovemmat myrkyt, lopullinen kovuus tuntuu tulevan vasta, kun on lattiavahat pinnassa. Millä olet Vallejoa ohentanut? Itse en ole enää muuta käyttänyt kuin sitä Vallejon omaa "New Formula" (kirkasta) ohennetta.
Olen ohentanut Vallejon Airbrush Thinnerilla. Sitäkin mietin, että voiko se olla liian stydiä kamaa tuolle Stynylrezille, mutta en oikein usko sitäkään. Toki nyt on tilauksessa Mr. Color -värejä kun alan olla kyllästyneehkö tuohon Vallejoon ja siihen, että maalin käyttäytyminen on kiinni tähtien asennosta ja siitä monesko sunnuntai on pääsiäisestä. Katsotaan onko niitä mukavampi käsitellä.
Ei ole ollut ongelmia Ultimate Primerilla (= Styny) ja Vallejolla. Muovin olen tosin käsitellyt ensin hintsulla hionnalla tahi Tamiyan tiukkatuoksuisella Keltakorkkisella Lacquer Thinnerillä. Ohuita kerroksia ja Primerin jälkeen olen yrittänyt odotella tunnin/pari ennen Vallejoa. Jos oikein epäilyttävää muovia, niin olen pohjaan sumuttanut Keltakorkkisella ohennetun MrSurfacerin ja sitten Vallejoa pintaan. Teipistä otan vähän "pitoa pois" lasilevyn kautta.
Minäkin ajattelin olevani varmalla pohjalla kun ennen maalausta pyyhin mallin lasolilla rasvoista. Kun tuo Stynyn harmaa pohjamaali menee minun silmääni hyvin RLM75:stä, niin maalasin päälle vain niissä paikoissa, mihin tulee RLM74 tai 76. Niissä kohdissa, missä Stynyn päälle ei ole maalattu, se tuntuu aivan kovalta.
IPA:lla tai Vallejon ruiskupesulla minäkin olen noi ennen maalausta putsannut. Mites , I.T., vaikuttaako toi keltakorkkinen mitenkään pintaan (karhentaa tms.) jos hionnan rinnalla olet käyttänyt?
Mulla ei ole niin kiirus ollut, etteikö seuraavaan päivään saisi pohjamaali kuivua ;-)
Tervo Salminen kirjoitti:
…Mites , I.T., vaikuttaako toi keltakorkkinen mitenkään pintaan (karhentaa tms.) jos hionnan rinnalla olet käyttänyt?
Keltakorkkinen vetää muovipinnan yleensä täysin mataksi. Auttaa varmasti tartuntaan, mutta saattaa olla huono homma 1/144 tms. pienissä malleissa, jos tavoitellaan kiiltopintaa. Ylenmäärin en ole toki nestettä käyttänyt. Joskus kiillotuspadillä vähän sipaissut käsittelyn jälkeen. Huhua olen kuullut, että jotkut (japani-)muovilaadut voisivat kärsiä herkemmin? Ei ole meikeläisen tasolla ollut vielä harmeja.
Tulee mieleen sellainen ongelma, että jos se pohjamaali on ehtinyt kuivua ennen osumistaan mallin pintaan ja tehnyt semmoisen puuterimaisen maalipinnalta näyttävän pinnan. Se sitten irtoaa helposti pois. Minulle on käynyt joskus siten. Syynä oli liian kova paine ja liian suuri etäisyys.
Tuo on toki mahdollista. Silti se päällemaalaamaton osa vaikuttaa aivan hyvältä. On myös sen verran paksua kamaa tuo Styny, ettei tahdo tulla ruiskusta läpi muuten kuin kovalla paineella. Mutta täytyypä kiinnittää asiaan huomiota seuraavan mallin kohdalla.
Kuinkas pienellä suuttimella ruiskuttelet? Itsellä 0.5 suutin noihin pohjamaalauksiin, ja hyvin tulee läpi.