Pienoismallit.net

Rakennusmallien mittakaava yms?

Olen ennenvanhaan tehnyt muutaman talopienoismallin mutta niistä ei ole kuin yksi paperivalokuva olemassa (liekö julkaisukelpoinen?).
Olen nyt aloittanut lapsuudenkotini tekemisen joka on alussa vasta. Teen sitä viiluja päällekkäin liimaamalla jolla saan eri värivivahteita osiin. Lehtisaha on käytettävissä.
Voi olla outo keino mutta olenkin aloittelija tällä rintamalla.
Teen myös intarsiaa mutta innostuin uudestaan tähän hienoon pienoismalliharrastukseen.
Minulla tuli hullu ajatus mieleen ja olen sitä käyttänyt talonteossani, nimittäin voiko muissa rakennuksissa esim. vaikkapa kirkossa käyttää mittakaavan valintaa että ottais kuvan kirkosta ja sen mukaan tekis mallin??
Voihan se vähän yläpään mitat kyllä vippailla väärin mutta koettais piirtää vaikka sen oman katsomuksensa mukaan.
Mistäpäs niitä talon tai muun oudon rakennuksen piirustuksia yhtäkkiä sais.
Olen piirrellyt kyllä kaikenlaisia rakennusten tussipiirustuksia mutta miten lienee asianlaita.
Sanokaapas te kokeneemmat tekijät puhunko hulluja.
Tuli vielä mieleen että varmaan joku olis kiinnostunut teettämään pienoismallin omasta kodistaan tai jopa maatilastaan niin voisin sellaisia tehdä heille korvausta vastaan.
Koti on niin pieni että ei paljon malleja mahdu hyllyille.
Moi

Mielestäni valokuvasta mittausta on suoritettu aiemminkin joten siitä vaan. Kuvaan/kuviin on syytä sijoittaa jokin mittatikku tai seiväs jonka pituus on tiedossa. Tätä voi sitten käyttää refefrenssimittana rakennuksen mittoja laskettaessa. Tai mitata kohteesta ikkunan tai oven mitat ja niitä apuna käyttäen voi laskea rakennuksen likimaiset mitat. Vai tulkitsinko kysymyksen oikein. Ei ole kyseinen pulma juurikaan vastaan tullut. Tietysti myös kunnanarkistosta voi kysellä jos sieltä saisi kopioita vanhoista piirustuksista.

t;E-P
E-P Sinkkonen kirjoitti:
Moi

Mielestäni valokuvasta mittausta on suoritettu aiemminkin joten siitä vaan. Kuvaan/kuviin on syytä sijoittaa jokin mittatikku tai seiväs jonka pituus on tiedossa. Tätä voi sitten käyttää refefrenssimittana rakennuksen mittoja laskettaessa. Tai mitata kohteesta ikkunan tai oven mitat ja niitä apuna käyttäen voi laskea rakennuksen likimaiset mitat. Vai tulkitsinko kysymyksen oikein. Ei ole kyseinen pulma juurikaan vastaan tullut. Tietysti myös kunnanarkistosta voi kysellä jos sieltä saisi kopioita vanhoista piirustuksista.

Terve!
Kiitos sinulle E-P Sinkkonen kun vastasit minun kirjoitukseeni. Hyvä kun hyväksyit valokuvasta mittaamisen jossa antamasi ohjeet ovat ihan järkeenkäypiä.
Olen jo ennen kirjettäsikin nykyisessä mallissani käyttänyt tällaisia mittaamiskonsteja kuten esim. tiedän suunnilleen ikkunan leveyden ja siitäpä on hyvä sitten mittailla muita epäselviä mittoja. Koska nämä kohteet voivat olla ensin ainakin jotain vanhoja rakennuksia kuten ihmisten lapsuudenkoteja jne. niin siihen se valokuvahomma on hyvä keino. Ajattelin myös tehdä jotain rakennuksia omasta päästäni esim hirsirakennukset.
Näillä mennään, kiitos!
Jukka Torvela kirjoitti:
--. Hyvä kun hyväksyit valokuvasta mittaamisen jossa antamasi ohjeet ovat ihan järkeenkäypiä.
Moi

Näkisin, että ns hyväksymiselläni ei ole juurikaan merkitystä. Kun tarkemmin asiaa pohdin, niin olen käyttänyt periaatteessa samaa menetelmää muutaman kerran kun on pitänyt lekoihin saada harvinaisempaa ulkoista kuormaa. Valokuvasta on pitänyt ottaa pari referenssipistettä ja verrata niitä mallin vastaaviin. Ja sitten vähän laskutoimituksia. Oman haasteensa asettaa kun kuvattava on epämääräisessä kulmassa kameraan nähden. Välimatkojen arviointi muuttuu "mielenkiintoiseksi".

Eli keinovalikoima on varsin vapaasti valittavissa halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi. Joskus on pakko hieman improvisoida.

E-P