Pienoismallit.net

Kompura, säiliöllinen vs. säiliötön

Taustoitusta

Olen jo 15 vuotta käyttänyt pienoismallien maalaamiseen pientä, kynäruiskulle tarkoitettua kalvokompuraa. Tarkemmin ottaen jo toinen kompura menossa, eikä senkään vaihto johtunut kompuran huonoudesta tai rikkoontumisesta.

Nyt tuossa kun jälleen kesäkosteilla kompuraa "huudatti" niin fysiikan lait eivät antaneet armoa. Lämpötilan vaihtelusta johtuen kosteus alkoi tiivistyä kosteuden poistajiin (kyllä, minulla on sekä kompurassa että ruiskussa kosteudenpoistajat). Tulinkin näin miettineeksi jälleen päivittää kompuraa.

Kysymys niille jotka olette maalanneet säiliöllisellä kompuralla: Oletteko huomanneet kosteuden kertymistä samalla tavalla kuin pienellä jatkuvasti käyvällä kalvokompuralla?

Kosteus on vain yksi tekijä tässä asiassa, ei suinkaan toki pienin. Tasaisempi paine ja ei-jatkuvasti käyvä kompura ovat toinen asia joka vaakakupissa tällä hetkellä painaa.
No itse aikoinaan mökkiolosuhteissa maalasin kynäruiskulla isolla säiliöllä varustetulla raksakompuralla ukonilman nostattamassa vesisateessa, ja kyllä siinä vettä kertyi enemmän kuin vedenerottaja kerkesi suodattamaan ja maalaussessio loppui siihen.
Nuo säiliölliset keräävät vettä myös säiliöön, ja niissä on useimmiten pohjaproppu, josta sen saa tyhjäksi. Tätä en ole koskaan aukonut, en raksakompuralla, enkä tuolla Revellin pienoismallikompuralla.
Itsellä säiliön käyttöön ajoi juurikin tuo tasaisempi paine, ja se että kompura ei tosiaan käy koko aikaa, tosin ei tuolla pienellä säiliöllä kovin kauaa maalaa, ennen kuin taas täytetään.
Minulla on semmoinen pikku kompura 3L säiliöllä ja kyllä sinne vedenerottimeen vettä kertyy jo pienelläkin käytöllä.
Tuolla kompuralla maalatessa se taitaa käydä puolet ajasta ja ruiskua putsatessa käytönnössä koko ajan.
Kysymykseesi minulla ei vastausta ole, koska kokemukseni kompuroista rajoittuu vain tähän yhteen malliin.
Moi.

Mulla on käytössä sellanen pienehkö kompura, jossa kaksi pientä säiliötä. Samoissa olosuhteissa samanlaisella kalvokompuralla kesäisin tuli vettä ruiskusta, mutta tällä isommalla ei ole ollut lainkaan samaa ongelmaa.

-JT
Itsekin ajan ruiskua isolla 50 litran säiliöllä varustetulla raksakompuralla. Vaikka joutuu käyttämään kuulosuojaimia niin ehdoton plussa on se että kompura käy aika harvoin ja ilmantuotto on taattu sekä paine vakaa. Käytän tuota isoa kompuraa koska sellainen on talossa jo ennestään, jos ostaisin pelkästään mallailua varten niin toki hiljaisempi mutta silti säiliöllinen olisi oma valintani.
Vedenerottajaan ei ole ikinä kertynyt pisaraakaan vettä, joten se investointi tuntuu näin jälkikäteen turhalta. Toisaalta, ilmankosteus mallailutilassa on alle 20% mikä aiheuttaa sitten muita ongelmia.
Henkilökohtaisesti en nyt vaan mitenkään jaksa ymmärtää, kuinka joku edes viitsii käyttää isoa raksakompuraa. Raksakompuroiden kanssa joutuu kuitenkin käyttämään öljyä ja öljy tunnetusti ei sovi maalien kanssa yhteen. Lisäksi se infernaalinen meteli on kalvokompuroiden jälkeen niin hemmetin iso miinus, ettei sitä ymmärrä ennen kuin kokeilee.

Itse kuuntelen mieluummin vaikka musiikkia maalatessa kuin kompuran jyrinää. Lisäksi minun on otettava huomioon myös muut taloudessa asuvat joilla on kerta luokkaa herkempi kuulo kuin itselläni…
Itsellä tulossa näillä haisteluilla kanssa ajankohtaiseksi uuden kompressorin hankkiminen, sen verran tuoksui viimeksi sähkölle että enää ei taida uskaltaa lyödä pistoketta seinään. Tämä on jo toinen samanlainen StrongLinen kompressori joka piiputti tähän vuoden sisään, ensimmäinen meni sentään takuuseen. Eli mielelläni otan vastaan ehdotuksia uudesta kompurasta, samat odotukset uudelta koneelta kuin Jaakko Pihlajalla.
Raksakompuraa käytin ehkä pari vuotta, sitten hankin tällaisen:

shop.wiltec.info…196-with-air-tank---two-step-switch.html/XTCsid/bak6p9vd29eje5nj6pmp10r6v0

Olisko nyt vaikka 6-7 vuotta ollut käytössä. Säiliöttömästä kompurasta ei ole kokemuksia, mutta tämä pieni säiliöllinen kompura kerää kyllä kosteutta, mutta harvoin jos koskaan sitä tulee vedenerottimeen asti. Kosteuden huomaa vain kun avaa pohjapropun, yleensä sieltä tulee tippa pari vettä.

Propun avaaminen joka käytön jälkeen kannattaa ottaa tavaksi. Alkuun en niin tehnyt, ja käynnistymistä/sammumista ohjaava "solenoidi" otti itseensä. Valmistaja ainakin väitti niin. Solenoidi voi olla väärä termi, mutta ei nyt takerruta siihen. Kosteus aiheuttaa ruostetta, ja ilmeisesti joku hitunen pääsi kulkeutumaan sinne jonnekin laitetta säilytyspaikkaan siirrettäessä.

Olisivat halunneet korjata takuuseen, mutta kun huomautin että lähetyskulut voi tulla aika kalliiksi, päätyivät lähettämään pelkästään uuden osan itse asennettavaksi.

Ongelmia ei enää ole ollut minkäänlaisia - kunhan siis muistaa sen propun avauksen aina. Mallailutilana on lämmitetyn autotallin sivuhuone, ja kosteus kyllä vaihtelee vuodenajan mukaan.

Linkin aparaatti on kohtalaisen hiljainen eikä äänellään ärsytä, vaikka se olisi pöydällä maalauspaikan vieressä.

Olen ottanut tavaksi avata propun siinä vaiheessa, kun ruisku on vielä kiinni ja paineensäädin nollaamatta. Ne muutamat tipat tulevat sitten paineella pihalle.
Tämä pieni ja hiljainen kompressori on ollut minulla käytössä jo useamman vuoden ilman ongelmia. Paine on tasainen, ääni hiljainen, koko kompakti.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Riittää varmaan myös oikeille mallareille, tämä sunnuntaimallari on ainakin tyytyväinen.
Itsellä Sil-Air 20A joka on riittävän hiljainen mutta ongelmana on oikeastaan säiliön täyttyminen jolloin laite "sihahtaa" kuuluvasti. Ärsyttävä ominaisuus :D

Niko