Pienoismallit.net

Yritys pienoismallin teettämiseen 3D-mallista

Osaisiko kukaan suositella yritystä, joka tekisi pienoismalleja 3D malleista?

Haluaisimme teettää laadukkaan pienoismallin, jonka koko olisi noin 50cm x 50cm x 50cm ja se olisi tehty ainakin osittain jostain metallista tai muusta tukevasta materiaalista, kuten pikkuautot jne. Olettaisin että muovi ei ole välttämättä tarpeeksi tukeva materiaali mutta täytyy myöntää että en tiedä mitään pienoismalleista. Alkuperäinen 3D malli olisi Sketchup tai Catia muodossa. Alla esimerkki koneesta, josta haluaisimme teettää mallin.

Viimeksi muokattu 8.8.2017 19:53
Helpointa olisi varmaan teettää 3D-malleista osat 3D-tulostamalla. Materiaalin voi valita kestävyyden mukaan.
Kookkaimmat osat, kuten runkopalkit ovat varmaan halvempaa teettää muulla konstilla.
Kiitokset vinkeistä!

Itse googlettelin ja löysin esimerkiksi nämä yritykse/palvelut. Kummassakin mainitaan Sketchup tiedostomuoto, vaikka tiedä että formaatti voi olla aika työläs valmistella tällaiseen tarkoitukseen.

Shapeways:
Linkki]

Sculpteo:
Linkki
Osaisiko Mestarimallit auttaa? mestarimallit.com

Sieltä löytyy ainakin osaamista 3D-tekniikan suhteen.
Kyseessä sellainen malli että vaatii melkoisen tulostustyön ja myös injektio- tai hartsivalu osia. Onko kaikista osista piirrokset, renkaat, hytti jne… Jos kyseessä oikean laitteen piirrokset, niin ne täytyy juitenkin muuttaa vastaamaan valupaksuuksia ja mahdolliseti karsimaan yksityiskohtia. Myös osajako on suunniteltava toisin kuin mittakaavapiirroksissa. Kokemusta vastaavasta projektista on, Valtran 7 sarjan traktori.
Suosittelisin valitsemaan tuohon konttilukkiin yleisen mittakaavan, esim. 1:24, jotta osan osista voisi ottaa olemassa olevista mallisarjoista. Veikkaan että esim. renkaat saa halvemmalla niin kuin printtaamalla (ja lisäksi paremmannäköisenä). Lisäksi 1:24 mittakaavassa saa figuureja ja kontteja, jos haluaa sellaisia lukin kaveriksi. Kenen valmistajan lukki tuo on?
Kiitokset kommenteista ja vinkeistä!

Juttelin Shapeways kontaktin kanssa ja ajattelin tehdä jonkinlaista testausta heidän kanssa, koska he voivat käyttää collada-tiedostoja, joita saan exportattua Sketchup ohjelmasta. Tietenkin voisi olla helpompi tehdä yhteistyötä suomalaisen firman kanssa mutta useimmat firmat taitavat vaatia muita tiedostoformaatteja.

Kuvassa näkyvä konttilukki on Kalmarin kone mutta valmistajalla ei ole väliä. Ajattelimme hyödyntää Sketchup malleja, joita olen tehnyt mittakuvien perusteella ja niistä on karsittu yksityiskohdat jo valmiiksi. Minun tietenkin täytyy mallintaa kone uudelleen, koska mallia/osia ei ole tehty 3D-tulostukseen.

Kone on noin 5.5m leveä ja 16m korkea, joten 1:24 mittakaava voisi olla erittäin hyvä. Tällöin mallista tulisi noin 25cm leveä ja 65cm korkea. Hyvä että kommentoitte renkaista/konteista/figuureista, koska minulle ei todellakaan olisi tullut mieleen, että niitä löytyy valmiiksi!
Viimeksi muokattu 15.8.2017 06:00
Toinen mittakaava vaihtoehto olisi 1:35, jolloin mallista tulee n. 45cm korkea. 1:35 mittakaavassa voi löytyä rengas/figu/kontti valikoimaa jopa vieläkin enemmän.
Taas olen hieman päässyt eteenpäin projektin kanssa. Olen päätynyt käyttämään 1:35 mittakaavaa ainakin ensimmäiseen testitulostukseen. Olisiko kellään ehdottaa jotain kauppapaikkoja, mistä löytyisi mahdollisesti renkaita malliin. Tein muutaman haun googlella mutta en löytänyt oikein hyviä kauppoja. Katsoin netistä että konttilukin renkaat ovat todennäköisesti 25 tuumaisia (16.00-25).

Continental rengasesite:
Linkki