Pienoismallit.net

Parhaat palatelat 1/35 Sotkaan?

Tervehdys. Ostin Prahasta halvalla vanhan Tamiyan1/35 Sotkan, johon pitäisi saada palatelat. Mukana tulleet lakunauhat eivät tehneet vaikutusta. Muutaman vastaavan mallin olen nähnyt näillä sivuilla, mutta haluasin mielipiteitä, miltä valmistajalta löytyy optimaalisin vaihtoehto ottaen huomioon 1)valujälki ja 2) kasattavuus. Friul? Model Kasten? MiniArt? Vinkeistä kovasti kiitän.
"Paras" on vähän kaksijakoinen kysymys koska sekä injektio- että metallivaluteloissa on kaikissa omat hyvät ja huonot puolensa ja jokaisella on kannattajakuntansa.

Metallitelat on helppo käsitellä kemiallisesti hyvän näköisiksi. Muovitelat taas on maalattava.
Metalliteloissa ei muoviliima tepsi, muovitelat voivat olla helpommat kasata muoviliimalla.
Muovitelat ovat kevyet, metallitelat roikkuvat luonnollisemmin koska paino.
Muovitelat - etenkin Model Kastenit - ovat aika hentosia, monet metallitelat kestävät murjomista enemmän - ja vanhennusmömmöjen liuottimia myös.
Ymmärrän ja kiitos vinkeistä. Enköhän minä jonkinlaiset telat löydä, jahka rakentelussa niin pitkälle pääsen. Lienen ehkä enemmän muovitelojen kannalla, vaikka metalliteloja olisi myös mielenkiintoista kokeilla.
Suosittelen Friulin metalliteloja. Yhden T-34 setin kasannut ja nopsaanhan tuo menee nippuun, plussaa tosiaan tulee painosta ja tästä johtuvasta varsin aidosta track sagista sekä valmiiden telojen käsittelyn kestävyydestä. Eikä nuo huonon näköisetkään ole :)
Täältäkin ääni Friulin metalliteloille. Helpot oli kasata ja näyttävät todella luonnollisilta.
Täältä ääni Master Clubin metalliteloille. Puolisen tuntia meni JS-2:n teloihin/puoli, T-34 menee varmaan samoihin aikoihin. Helpompaa kuin Friulit, resiinipultit paikoilleen - ei liimaa - ei poraamista.
Metallliteloista Friulit on hyvät,Master Clubit vielä paremmat. Olivat nopeat kasata ja resiinisten telatappien ansiosta pesevät detaljoinnissa Friulit. Joskus aikoinaan tein yhden T-34:n,johon käytin Model Kastenin muoviset irtotelat ja hyvät nekin olivat.
Amoisna aikoina alan ykköslehdessä (1990-luvun alussa) oli erään kokeneemman polven vaunumallarin artikkeleja ja hän piti vaunumallin painoa seikkana, joka antaa realismin tuntua malliin. Ainakin tältä pohjalta metallitelat ovat erinomaiset. Ja onhan ne helpot ja kohtuu nopeat kasata. Olen kasannut myös muoviset irtotelat, joista en niin innostunut, oli liikaa siistimistä eli tässä tapauksessa valusaumaa. Taisivat olla Dragonin repertuaarista.

Noita yllä mainittuja metalliteloja resiinitapeilla en ole kokeillut, mutta saattavat olla hyvätkin. Friulin teloja olen nyt käyttänyt kahteen malliin ja niistä kyllä pidän, vaikka joitain kenkiä saattaa joutua veitsellä siistimään. Telatapin päät, ainakin toisella puolella ovat vain messinkilangan päitä, mutta sitäpä ei juuri huomaa. Ja tosiaan, metallitelat asettuvat itsestään luonnollisempaan asentoon.
Kiitokset kaikille teille vinkeistänne ja kokemuksistanne. Valitsin kuitenkin uuden tekijän markkinoilla, MiniArtin muovitelat. Itse olen tehnyt pari MiniArtin mallia ja ollut yleisesti tyytyväinen valujälkeen. T-34:ssä on telapyörät aika lähekkäin, joten telat eivät referenssikuvien mukaisesti roiku paljoakaan, kuten ne tekevät mm. KV- ja JS-vaunuissa. Kunhan saan Kuivalaiselta telasetin ja olen kasannut ne, pistän teokseni ja arviointini telojen koottavuudesta galleriaan katseltavaksi ja luettavaksi.