Pienoismallit.net

Hakusessa laadukkaita pensseleitä

P.Lankinen kirjoitti:
Jos sivellin tuntuu hylkivän maalia kannattaa koittaa käyttää maalin valmistajan suosittelemaa ohenninta jotta maali imeytyy kapillaarina paremmin siveltimen sisälle eikä jää tipaksi siveltimen kärkeen.
Tähän ilmiöön liittyy varmaan myös se että siveltimen jäljet tuntuvat jäävän herkemmin näkyviin ja maali ei levity tasaisesti. Hyvä vinkki, täytyy kokeilla!
Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä. Päädyin tilamaan noita Rotmarder-Kolinskyn siveltimiä. :)

Samalla sattui silmään Tamiyan "BRUSH CONDITIONING FLUID", onko kokemuksia?
Käytän sivellinmaalauksessa pääasiassa vain akryylimaaleja ja niiden kanssa olen viime vuosina käyttänyt paljon DaVincin synteettisiä siveltimiä.

Synteettiset siveltimet eivät ole tosiaan yhtä kestäviä kuin luonnonkuitusiveltimet ovat hyvin hoidettuina, mutta itse olen joka tapauksessa ollut aina hävettävän laiska huoltamaan siveltimiä. Hyväkuntoisina DaVincit ovat mielestäni oikein hyviä siveltimiä, joten omaan käyttööni ne ovat hinta-laatusuhteeltaan aivan riittäviä. Hyvin harvoin on tosin tuntunutkaan siltä, pieleen menneistä maalauksistani olisin voinut siveltimiä syyttää. :)
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
hynkkeli kirjoitti:
Hyviä siveltimiä on ainakin Rotmarder-Kolinskyllä.
Rotmarder-Kolinsky on tosiaan sanapari, joka esiintyy usein laadukkaiden siveltimien yhteydessä. Kyseessä ei kuitenkaan valmistaja, vaan nimi viittaa eläinlajiin, jonka karvasta sivellin on tehty. Kolinsky on alue Siperiassa ja rotmarder on saksaa, suomeksi siis punanäätä. Rotmarder-Kolinskyn voi siis suomenkielisessä tekstissä kääntää punanäädänkarvasiveltimeksi tai ihan vain näädänkarvasiveltimeksi, jos ei ole turhan tarkkaa.
DaVincejä ja Kolinskyjä voisi hommata omaan varastoon kanssa. Tällä hetkellä mullakin vähän sekalainen setti sitä sun tätä sivellintä..
Ite olen käyttänyt Temperan ja Leonardin suteja. Hyviä ja halpoja
Sivellinmaalarina ja nimenomaan akryyleilla omat kokemukseni rajoittuu ensimmäisinä hankittuihin Revellin luonnonharjaisiin ja myöhemmin hankittuihin synteettisiin. Luonnon harjaiset ovat minun makuuni liian pehmoisia ja lisäksi harjasten kiinnitys ( ainakin halpisRevellissä ) on kehnonlainen ja harjaksia irtoilee maalatessakin.

Nyt myöhemmin olen käyttänyt synteettisiä juuri siksi että ne ovat hieman jäykempiä ja kestävät käyttöä mielestäni paremmin tällaisen mallarin käytössä joka ei siveltimille juuri muuta tee kuin vesipesee ne heti käytön jälkeen ja kuivaa.

Hyviä merkkejä keskihintaluokassa (2,50-5,00 eur / kpl ) ovat mielestäni DaVinci, Abteilung 502 ja Italieri. On minulla eBayn kautta hankittuna pari todella ohutta Tamiyan sivellintäkin, mutta eipä ne sen kummoisempia ollut kuin selvästi edullisemmatkaan.