Pienoismallit.net

Hakusessa laadukkaita pensseleitä

Terve

Koetan tässä figuureja maalailla, ja siinä hommassa näyttäisi että pensselin laadulla alkaa jo olla väliä.

Mitä on kokeneemmat mieltä, millainen on laadukas pensseli akryyleilla tapahtuvaan maalaukseen? Synteettinen vai aito karva? Kova, pehmeä yms.?

Rajallisen kokemuksen perusteella (Revellin sutimet) pitäisi olla sellainen että pysyy muodossaan, eikä räjähdä harakanpesäksi heti kun kostuu maalista. (juu en tökkinyt pensselillä)

Jos tiedossa on joku varmasti laadukas vaikkapa valmistaja niin tiedolle olisi käyttöä. Pensselien kulutus on toistaiseksi ainakin niin vähäistä että hinnalla ei käytännössä ole väliä.
Tämähän on hieman semmoinen makuasiakin, mutta mielestäni oikea karva on parempi kuin synteettinen. Oikea karvasivellin tuntuu puhdistuvan paremmin ainakin, mutta itse maalin levittämisessä en ole huomannut eroa noiden välillä.
Hyviä siveltimiä on ainakin Rotmarder-Kolinskyllä. Itse tykkään että siveltimen harjakset ovat hieman pidempiä, jolloin maalia ei tarvitse ottaa joka sivelyn jälkeen lisää, vaan pidempiin harjaksiin tarttuu enemmän maalia.
Siveltimien pesun jälkeen olen syljen kanssa muotoillut karvat ojennukseen. Sivellin kannattaa kostuttaa ennen maalaamista, ettei maali tartu ja kuivu karvoihin. Ja sivellintä ei saa upottaa maaliin siten että maalia on harjaksissa koko matkaltaan. Silloin maalia jää väkisin sinne holkin juureen ja harjakset rupeavat harottamaan vaikka kuinka nuoleskelisit niitä karvoja pesun jälkeen..

Minulla on noita Revellin siveltimiä useampia, ja ei ne mitään kovin hyviä ole, mutta yksi sellainen(paras niistä) minulla on ihan jokapäiväisessä käytössä, mutta se on suht iso, joten pieninpiin yksityiskohtiin siitä ei ole.
Kari Keränen kirjoitti:
Terve

Koetan tässä figuureja maalailla, ja siinä hommassa näyttäisi että pensselin laadulla alkaa jo olla väliä.

Mitä on kokeneemmat mieltä, millainen on laadukas pensseli akryyleilla tapahtuvaan maalaukseen? Synteettinen vai aito karva?
Olen ollut käsityksessä että luonnonharjakset vähän hylkisivät noita vesiohenteisia maaleja, mutta en toisaalta osaa ottaa kantaa figuurien maalaamisen erityiskysymyksiin. Luulisi silti että joku pitkäkarvainen ja notkea keinokuitusivellin voisi olla kokeilemisen arvoinen?

Hyvät pienoismalli- tai taiteilijatarvikekaupat osaavat varmasti auttaa eteenpäin, ja se keskihintainen taiteilijasivellin voi olla jo yllättävän hyvä pienoismallihommissa, ainakin noin oman kokemuksen perusteella.
Voisin aika pitkälti veikata, että Fantasiapelit myy laadukkaita siveltimiä figumaalaukseen koska onhan se kuitenkin pääasiallisesti miniatyyreihin keskittyvä kauppa ja näin ollen myös tarvitaan laadukkaita siveltimiä.
wade kirjoitti:
Olen ollut käsityksessä että luonnonharjakset vähän hylkisivät noita vesiohenteisia maaleja
Ei minulla ole ainakaan ollut mitään ongelmaa vesiohenteisilla maaleilla ja luonnonharjaksella. Tai hyvähän se olisi jos hylkisi, eipähän menisi siveltimet ikinä pilalle.. :)
Tässä kylässä tahtoo mennä kaikki mallailuun liittyvä tilaukseen, mutta Jeanin postista juolahti mieleen että paikallinen lelukauppa myy GW:n maaleja ainakin. Pitääpä käydä huomenna katsomassa olisiko pensseleitä.

Kävin katsomassa Fantasiapelienkin nettitarjonnan, ja huomasin että joistain pensseleistä pyydetään yli 20€/kpl. Voiko oikeasti olla niin suuria eroja että kannattaa maksaa yli kolminkertainen hinta pensselistä, vrt. hynkkelin mainitsemia Rotmarder-Kolinsky-pensseleitä saa ~7 eurolla?
DaVincin siveltimet ovat olleet omasta mielestäni hyvät. Hinta laatu kohdallaan, lue mitä maahantuojan sivulla kerrotaan siveltimen rakenteesta. "Sillä kyseinen selvitys pätee kaikkien siveltimien rakenteeseen" PS siveltimen toimivuuteen vaikuttaa paljon myös sen huolto, itse käytän ihan siveltimeen tarkoitettua omaa saippuaa.
scale-supply.mycashflow.fi/category/8/siveltimet
Tamiyan siveltimet ovat myös hyvät mutta ne on hieman arvokkaat noin 15e.
Kallis sivellin on hintansa väärtti, mutta ei niitä kannata ostaa kuin muutama ja halvemmat perus- ja pohjamaalaukseen. Akryyleillä halvemmat keinokuituiset 000-0 siveltimet on aika kulutus tavaraa sillä niiden kärki alkaa taipua koukkumaiseksi. Tuon jälkeen leikkaan siveltimen puoli välista tasapäiseksi ja käytän perusmaalaukseen, kuivapensselöintiin, säistämiseen ja kaikenlaisten mömmöjen sutimiseen. Jos sivellin tuntuu hylkivän maalia kannattaa koittaa käyttää maalin valmistajan suosittelemaa ohenninta jotta maali imeytyy kapillaarina paremmin siveltimen sisälle eikä jää tipaksi siveltimen kärkeen.
Ai niin, keinokuituinen vaiko luonnonkarva … noissa on sitten eroja kestävyydessä erinlaisten luottimien ja ohenteiden kanssa.
Viimeksi muokattu 17.2.2017 01:57
No tokkiinsa jos niissä noin iso hintaheitto oli niin varmaan siinä tapauksessa noi Kolinskyt tai DaVincit ois super!
Pensseleillä maalataan seiniä ja siveltimellä figuureja ;-)

Siveltimen laatu vaikuttaa paljon lopputulokseen ja siihen kannattaa tosiaankin panostaa.

Omien kokemusten mukaan figuurimaalauksessa kannattaa pysyä kaukana malli/maalivalmistajien siveltimistä. Taiteilijatarvikeliike on oikea ostopaikka kunnon siveltimille! Luonnonkarva on parempi kuin synteettinen.
Synteettisen kärki taipuu suht nopeasti eikä enää suoristu kostuttaessa.

GW:n siveltimet ovat käyttökelpoisia, mutta kuten muissakin heidän tuotteissaan, hinta sisältää "GW-lisän". Samalla rahalla saa paljon laadukkaampia. Rotmarder Kolinskyssä on hyvä hinta/laatusuhde.

Paras sivellin figuurimaalaukseen on mielestäni ehdottomasti Winsor & Newtonin series 7 (pitkäkarvainen versio)! Saatavuus suomesta on valitettavan heikko mutta ovat kohtuuhintaisia, kestävät käytössä pitkään ja kärki pysyy terävänä. Käytän kokoja 1, 0 ja 00 ja maalaan pääsääntöisesti akryyleillä.

Olen tilannut niitä tuolta
Petri Kovanen kirjoitti:
Pensseleillä maalataan seiniä ja siveltimellä figuureja ;-)
Tää särähtää aina omaankin korvaan ja saa mun silmät syöpymään, kun joku sanoo/kirjottaa "pensseli" kun pitäs tarkottaa sivellintä. Välittömästi pensselistä tulee mieleen vaan sellanen hullun kokonen talojen maalaukseen tarkotettava noh…pensseli! :D