Pienoismallit.net

Laatikkodioraamat

Morjensta pöytään!

Tossa ilmoille heitettiin, että tästä aiheesta voisi avata keskustelun koska jonkin verran juttua ja eri näkökantoja minun tänne esille tuoma tauludio sai aikaiseksi.
Jotenka kuinka pitkälle tämmöistä dioa olisi mahdollista "jalostaa" ja mitä kaikkea yleisesti semmoiseen voisi laittaa/lisätä, että se pysyisi vielä lapasessa?

Oman käsityksen mukaan nää taitaa mallailun maailmassa olla vielä aika uusi juttu?
Heittäkää rohkeasti omia ideoita ja näkemyksiä kehiin niin ehkäpä tästä saadaan hieno, monipuolinen keskustelu aikaiseksi ja ehkä moni muukin innostuu tekemään tämän kaltaisia dioraamoja perinteisten sijaan.
Viimeksi muokattu 15.2.2017 21:18
Jalostusideoita minulla ei oikeastaan ole, mutta noin yleisesti voin heittää muutaman näkökulman. Tuolla lisäämälläsi dioraamalla on käytännössä kaksi, toisistaan erillistä erityispiirrettä. Ensinnäkin se, että dioraama on tehty tauluksi, mikä tekee siitä käytännössä laatikkodioraaman alatyypin. Tämän olennaisin vaikutus on katselukulman rajaaminen, mikä taas mahdollistaa mm. etäisyysefektit. Toinen on se, että dioraamassa hallitsevana on pystyakseli vaaka-akseleiden sijaan. Tämä taas on voimakkaasti sidoksissa siihen mitä dioraama esittää ja sikäli vähemmän tyylillinen tekijä.
Kuten sanottua, nämä piirteet eivät suoranaisesti liity toisiinsa, vaikkakin laatikkodioraaman rajatumman katselukulman merkitys vähenee kun pystyakselia hyödynnetään enemmän. Toisaalta pystyakselin aiheuttamia ongelmia mittakaavan ja komponenttien etäisyyksien suhteen voidaan em. etäisyysefekteillä vähentää.

Näiden historiasta en tiedä sen enempää, mutta en ylläty lainkaan jos perusajatus on ollut olemassa vuosikymmeniä. Yleistyminen on sitten asia erikseen. Pystyakselin käyttöä rajaa tosiaan lähinnä kohde, eli sen käyttö on mielekästä lähinnä jos dioraama sijoittuu ilmaan tai veteen. Toisaalta näissä välimatkat ovat usein niin suuria, että niiden esittäminen perinteisen realismin puitteissa voi tuottaa haasteita, mikä osaltaan rajoittaa käyttöalaa. Tämän kiertäminen etäisyysefekteillä on mielenkiintoinen ajatus ja olen nähnyt tästä joitain hyviäkin toteutuksia, mutta uskottavan efektin luominen on luonnollisesti varsin vaikeaa.

Tiivistettynä voi siis sanoa, että nähdäkseni pystyakselin käyttö riippuu enemmän siitä mitä malli esittää ja laatikon käyttö taas miten sen haluaa esittää.
Minusta tuo on hieno idea ja tykkään sen tuomasta vaihtelusta. Nuo Kallen esittämät näkökohdat huomioiden tämä lajityyppi tuskin valtaa suurta alaa mutta erikoisuutensa puolesta soisin näkeväni näitä enemmänkin.

Tuota sukellusvenediotasi katsellessani mietin että miten sait kiinnitettyä ne kaikki elementit. Ilmeisesti syvyyspommit roikkuvat vapaasti niissä vanoissaan, mutta miten sukellusvene on kiinnitetty dion runkoon?
Erittäin hyvin sanottu Kalle & Jonkka.
Itsekin toivoisin täällä näkeväni enemmän näitä :)
Jonkka, se sukellusvene on kiinnitetty kehykseen naulaamalla ensiksi pieni naula kehykseen ja siihen naulaan sukellusvene on liimattu kiinni ja naulan näkyvyys peitetty pienellä palalla pumpulia.
Mikä ihme on "3D Dioraama"? Kaikki dioraamathan (ja pienoismallit) ovat kolmiulotteisia.

Laatikkodioraamoja on ollut maailman sivu, ja niissä voi hyvällä toteutuksella olla hienojakin leikittelyjä perspektiivillä.
Tauludioraama on itselleni ennenkuulumaton termi, ja laatikkodioraaman konseptihan ei tosiaan ota kantaa siihen kuinka syvä laatikko on. Etenkin flat-figuureilla toteutetussa dioraamassa syvyyttä voi olla hyvinkin vähän, jolloin lopputulos on melko taulumainen.

Merkittävin ero lienee siinä, että syvyydeltään vähäiseen, taulumaiseen dioraamaan ei voida rakentaa valaistuksella yhtä vaikuttavia efektejä kuin syvempään laatikkodioraamaan, koska katselutilassa vallitseva valaistus vaikuttanee useimmissa tapauksissa merkittävästi myös dioraaman tunnelmaan.
Noin! nyt on otsikko vaihdettu asialle sopivammaksi, oli itsellä nimike hukassa mutta oikeastaan oli ihan hemmetin hyvä, että esille tuli myös Tomi Mynttisen esittämä asia laatikkodion ja tauludion eroavaisuudesta. Tämäkin saattaa avata keskustelua enemmän. Myös oikeanlaisella toteutuksella flat figuureilla tehdystä diosta voi saada hienon kokonaisuuden aikaseks.

Juha K, totta puhut että hyvällä toteutuksella niistä voi saada todella upeita leikittelyjä.

Oikeastaan tästä sain idean tohon mun omaan laatikkodioon:
Ei se suostunut näyttää sitä URL kuvaa, mutta tässä linkki suoraan siihen.
https://pbs.twimg.com/media/B67rYpfCQAA0pzX.jpg

Tosin, toi on vaan 100 kertaa hienommin toteutettu ja isommassa mittakaavassa, mutta sama idea mulla pohjimmillaan oli.

*edit* näköjään vähän jäljessä latas sen URL linkin…
Viimeksi muokattu 15.2.2017 22:58
Idea näissä taulun kehyksiin tehdyissä dioraamoissa lienee melko vanha. Niissähän voisi käyttää taiteesta tuttuja elementtejä ilmaperspektiivin luomiseen. Toisin sanoen etäämmällä olevat esineet ovat hieman sinertäviä ja haaleamman sävyisiä kuin lähellä olevat. Ilmassa voi olla myös utua, joka vaikuttaa etäisyyden kokemiseen. Syvyysulottuvuus niin kuin Jean Forsbergin linkissä näkyy voitaneen toteuttaa myös samoilla periaatteilla.

Löysin yhden melko vanhan ja havainnollistavan toteutuksen. Siinä ilmaperspektiivi on rakennettu taloa ja majakkaa pienentämällä.

https://sylviaantiques.com/wp-content/uploads/photo-gallery/thumb/diorama.jpg
Tässä yhteydessä on pakko mainita figupuolelta klassinen laatikkodioraama (1990-1 kieppeillä Games Workshopille tehty, koska esiintyy 1991 painetussa kokoomakirjassa):

media.moddb.com/images/groups/1/3/2055/spesshook.jpg
(jos kuva tai linkki ei toimi niin ensimmäinen Googlen kuvahakutulos sanoilla "space hulk diorama")

Dioraaman varsinainen anti tähän keskusteluun on sen "tarinankerronta": ylhäällä avaruusmariinit vasta jalkautuvat tankista, mutta kerros kerrokselta meno kovenee kunnes alhaalla odottavat pääpahikset.