Pienoismallit.net

WH:n huoltokuljetusten merkinnät

Saksan armeija merkitsi huoltokuljetukset sodan alussa erivärisillä (irroitettavilla?) levyillä. Polttoainekuljetukset merkittiin musta-valkea-punaisella levyllä ja öljykuljetukset oli merkitty keltaisella.
Jossain vaiheessa v -42 nämä kiellettiin liian selvinä ja tilalle tulivat kirjaintunnukset. Käytössä olivat ainakin M= Munition (a-tarvike), B= (Benzin) ja V= (Versorgung) huolto, mikä ilmeisesti tarkoittaa varaosa- ja/tai elintarvikehuoltoa. Toinen mahdollisuus varaosahuollolle on E = Ersatzteile. Kirjain oli sininen keltaisella ohuella reunuksella.

Omissa lähteissäni ei ole yhtään kuvaa näin merkityistä kuorma-autoista. En löytänyt netistäkään, joten onko kellään jaettavissa olevaa materiaalia asian tiimoilta?

Lähinnä kiinnostaa kirjaimen koko ja sijaintipaikka.

Asko
Itselläni koneelta löytyisi jotain kuvia, mutta tämä pm netin kuvien lisäys on itse saatanasta, varsinkin kun tottunut helpompiin alustoihin nykyään, mutta netin syövereistä löytyy ainakin polttoainekuljetuksista kertova juttu. Itselläni edelleen hakusessa vähän nämä. Suurimpana mysteerinä panssarikomppanian kurma-autossa ranskassa 1940 oleva iso valkoinen H.

www.missing-lynx.com/library/german/feuergefahrlichdm_1.html
Ja niin, olen nähnyt kirjaimia käytetyn sodan alusta lähtien. Ja aina olen nämä nähnyt merkityn valkoisella. Sininen E keltaisella reunuksella haiskahtaa ennemminkin yksikkötunnukselta. Listastasi puuttui ainakin I joka tarkoittaa Instandsetzung eli korjausyksikköä.
Tieto sinisestä kirjaimesta keltaisella reunuksella perustuu USA:n armeijan julkaisuun Tactical and Technical Trends No 12, 19.11.1942. Siinä mainitaan saksalaisilta Afrikassa saaliiksi saadusta asiakirjasta, mikä käskee värit edellä mainitulla tavalla.
Mielenkiintoista! Olisikohan tuosta minkäänlaista online versiota? Olisi mielenkiintoista päästä tutustuun muutenkin jos enemmänkin asiakirjamainintoja.

Edit: Löytyi
"Gasoline supply trucks and gasoline-and-spare-parts supply trucks are to be marked with a blue 'B' made to stand out slightly by a pale yellow outline around its edges"

Olisi mielenkiintoista nähdä alkuperäinen saksalainen asiakirja. Tod näk jälkimmäisessä tarkoitetaan BuG merkittyä autoa Betriebstoff und Gerät. Tarkoittaakohan tämä nyt oikeasti polttoainetta ja varaosia vai niinkuin linkittämässäni jutussa sanottua polttoainetta ja sen pumppaamiseen tarkoitettua laitteistoa?

Värimaininta on mielenkiintoinen. En ole aiemmin törmännyt. Uusi tieto jonka perusteella osaa katsoa autoja eri tavalla. :) Mutta olen kyllä 1942 jälkeenkin törmännyt valkoisella merkittyihin autoihin. Koskeekohan tämä pelkästään Afrikkaa vai yleisesti koko Heeriä.
Onkohan T-kirjaimella myös tällainen kuormaa ilmaiseva merkitys? SA-kuvat: 68209 , 69980 ja 69981.
Viimeksi muokattu 11.1.2017 11:26
T voisi olla Triebstoff. Toisaalta kuormapeitteessä on myös T-kirjain, mikä viittaa joukko-osastotunnukseen.

Kuvia 69980 ja 69981 ei löydy. Painovirhe?
Hakuikkunalla rasti ruutuun +päivättömät, niin löytyy.