Pienoismallit.net

Vallejon maaleista

Kysymys on ohjattu henkilöille, joilla olisi kokemusta Vallejon Model Air linjalta. Erityisen hienoa olisi, jos joku pääsääntöisesti käyttää näitä ruiskumaalaukseen. Mikä mielestänne on paras sävy saksalaisen tricamon maalaukseen? Lähinnä subjektiivinen kysymys, koska ymmärtääkseni panssarivaunujen välillä camossa oli sävyeroja.

Olen kokeillut seuraavia: Dark Green, Light Camo Green, German green ja Camouflage Green. Mihinkään en ole kovin tyytyväinen, Dark Green on turhan tumma ja hieman harmaansävyinen, German Green aivan liian tumma ja myös jokseenkin harmahtava, Light Camo Green on puolestaan todella silmille hyppäävä ja epäluonnollisen sävyinen. Ehkä lähimpänä totuutta on Camouflage Green, mutta kärsii hieman samasta räikeydestä, kuin Light Camo Green. Nämä kaikki maalattu toki Dunkelgelb- kerroksen päälle. Olen lukenut Tank Green- värin olevan kyseiseen tarkoitukseen hyvä väri, mutta ajattelin täältä ottaa vielä mielipiteitä kuuleviin korviin.

Voin laittaa värikoodit näkyviin, jos joku niitä kaipailee.
Olen maalannut noilla, ja en hirveästi pidä koko merkistä. Mutta tuo dark green on mielestäni sama kuin us. olive drab (siis muissa maaleissa) joten se ei ainakaan käy.
Kannattaa kokeilla nuita RLM-linjan maaleja, siis vallejon modelairilta, sieltä saattaisi löytyä oikeita sävyjä. (Ellei nuo ole RLM maaleja, mitä esitit).
Itse olen saanut aika hyviä tuloksia niin, että ohennetta on 25% ja paine on hieman yli 10 psi. Eniten ongelmia nopean kuivumisen takia ja suutin tukkeutuu herkästi. Peitto-ominaisuudet eivät myöskään parhaasta päästä, mutta muuten siedettävää tavaraa. Saatan tulevaisuudessa vaihtaa Tamyian akryyleihin, tuntuu olevan mallareiden lemppari.

Rlm on lekomallareille suositeltu linja, mutta pikaisella katsauksella silmiin pisti Tank Green. Varmaan siirtyy kokeiluun seuraavaksi.
Lisätäänpä tähän ketjuun tämä mikkihiirikysymys mikä on tässä mietityttänyt vanhaa uudelleen aloittelijaa. Onko kellään kokemusta näistä vallejon maaliseteistä www.hobbylinna.fi…tuotteet/pienoismallit/pienoismallitarvikkeet-ja-maalit/maalisetit/21218/
Sivellinkäytössä? Löysin lapsuudenkodin kaapista lähes kaikki vanhat materiaalit ja maalit ( Revell humbrol ) haluttaisi siirtyä näihin vesiohenteisiin jo pelkästään käyttötervellisyyden takia kun neliöitä kämpässä ei hirveästi ole.
Jos siveltimellä maalaat niin Vallejo on hyvä valinta, ei hajuhaittoja ja ohennus vedellä, käsittääkseni Model Color -sarja on tarkoitettu nimenomaan sivellinmaalaukseen. Osa noista seteistä sisältää juuri näitä, esim tuo kasvojen maalaukseen tarkoitettu. Itse käytän Vallejon maaleja aina kun maalaan siveltimellä. Kannattaa kokeilla.
Miska kirjoitti:
. Onko kellään kokemusta näistä vallejon maaliseteistä
Vallejon model color maalit ovat todella hyviä sivellin käytössä, melko paksua tavaraa suoraan purkista, eli sitä saa ohentaa melko reippaasti joskus(osa maaleista on paksumpia kuin toiset) = riittoisaa
Tosin Vallejon tarttuvuus ilman pohjamaalia on heikkoa ja vaatii varovaisuutta siis.. Itse sinnittelin hyvinkin pitkään ilman pohjamaalia, mutta suosittelen silti sen käyttöä.

P.S. Minun täällä galleriassa olevat mallit taitaa olla kaikki maalattu Vallejo model colorilla
Tästä onkin pitänyt kysyä, että mikä olisi hyvä ja melko kärytön pohjamaali?
Kalle Rantanen kirjoitti:
Tästä onkin pitänyt kysyä, että mikä olisi hyvä ja melko kärytön pohjamaali?
Vallejolle toimii hyvin Games Workshopin valmistama Citadel Skull White tai Chaos black paukkupullosta.

Pohjamaalaan nykyisin kaikki omat mallit ensin tuolla mustalla. Heti perään yläkulmasta vähän kauempaa valkoisella. Valot ja varjot näkyy jo pohjamaalissa ja lopullinen maalaus on helpompaa.

Tuo Citadelin pohjamaali ei ehkä sovi malleille (esim. autot) jotka vaativat todella kiiltävää ja sileää pintaa. Maalin pinta on aavistuksen karhea, joka antaa hyvän tarttumapinnan Vallejon akryyleille.
Kiitos vastauksista. Tähtäimessä oli nuo setit, jotka oli tarkoitettu nuille vaunuille jossa luki kuitenkin " for airbrush painting ". Tilasin pari testipurkkia mutta unohtui kysyä yksi tärkeä seikka: nimittäin lakka näille maaleille? Ilmeisesti valmistajan oma? Emalilakat tuskin soveltuu ongelmitta akryylipohjalle?