Pienoismallit.net

Siirtokuvien liima sotkee

Tein viikonloppurakenteluryhmää varten juuri aloittaneena Spitfireä ja myös ensimmäistä kertaa laitoin siirtokuvia.

Enpä hokannutkaan, että siirtokuvia ei juuri kannata liikutella maalipinnalla, koska niistä jää aikamoiset jäljet:



Kuvista varmasti näkee esim. moottorin pakoputkien viereisessä siirtokuvassa sekä siivessä on aikamoista sotkua. En viitsinyt enää alkaa maalaamaan, koska viikonloppurakentelun deadline paukkasi pahasti.

Oli kyllä melkoista tusaamista siirtokuvien (etenkin pienien) laittaminen malliin, mutta loppua kohden sekin alkoi sujumaan.

Onko hyviä vinkkejä jos siirtokuva tuppaa mennä vähän vinoon, että jos sitä joutuu liikuttelemaan, niin miten sen liiman saisi siististi pois?

Täällä myös puhutaan paljon lakkaamisesta, joka on ihan vierasta meikäläiselle. Poistaisikohan se ongelman?

Offtopic: Lisäksi maalipinnasta tuntuu tulevan helposti vähän liian paksua ja se jättää oman kuvionsa, vaikka koitan kovin ohuesti maalata. Olen kaksi kertaa maalannut, koska ensimmäinen ei peitä kunnolla.

Tästä on hyvä jatkaa!
Terve Peter!

Maaliongelmasta sen verran, että käytät varmaan emaleja? sen verta paksulta näyttää. Suosittelen akryylejä emalien sijaan, ohuempia ja helpommin levittyviä eikä jätä välttämättä sivellinrantuja. Mitä siirtokuviin tulee niin voisit kokeilla siirtokuville tarkoitettua pehmenninlitkua?

Muuten näyttää oikein hyvältä :)

Terveisin Jean
Viimeksi muokattu 11.1.2016 19:22
En itse ole huomannut siirtokuvien liimapinnan jäävän jonnekin muualle kuin siirtokuvan alle. Johtunee kait siitä että käytän aika runsaasti vettä tai Micro Sollia / Micro Settia, jolloin siirtokuva jonkin aikaa hieman kelluu pinnan yllä jolloin sitä pystyy liikuttelemaan. Ensimmäistä mallia tehdessäni oli juuri se ongelma että liima tarrautui lähes heti kiinni, joten liikutteleminen oli mahdotonta ja siirtokuvat repeytyivät.

Käytitkö mitä tapaa siirtokuvia kiinnittäessäsi? Lakkaus olisi kyllä ilman muuta suositeltavaa, maalipinta on muuten liian karhea ja imukyinen, joka aivan varmasti heikentää sitä liikutettavuutta.

Maali on syytä ohentaa aika reilusti, muuten siveltimen jäljet kyllä näkyvät. Itse joudun värisävyistä riippuen maalaamaan 2-7 kertaan ennen kuin mielestäni peittää kunnolla ja olen tyytyväinen. Keltainen varsinkin vaatii todella monta maalauskertaa.

Juu, vain tekemällä sitä oppii ja ihan mallikas suoritushan tuo sinun Spitfiresi on. Siirtokuvat mielestäni ihan hyvin asettuneet, maalin paksuuden toki huomaa muutamissa kohdin, esim. potkurin lavoissa ja spinnerissä.
Mitä paksuuteen tulee, niin kyllä emaleillakin saa ihan hyvää jälkeä kun niitä vaan ohentaa sopiviksi. Etenkin Revellin maalit ovat purkista otettuna melko paksua tavaraa.

Siirtokuvaongelmaan en ole ikinä törmännyt, jälkiä ei ole jäänyt vaikka kuinka liikuttelisi.
Inscalen kuvista irtoaa kyllä melkoista sontaa. Ne pitää ennen paikalleen laittoa huuhdella hyvin ja hieman jopa pyyhkiä niitä etei se lieju tule mukaan. Paikalleen jo laitettua kuvaa saa siirrettyä helposti kastelemalla sitä ja sit varovasti siirtää.
Ja lähtevät ne tahrat ihan pyyhkimällä kostealla rievulla tms.
Lakkaaminen ei varsinaisesti maalaamisesta eroa. Siirtokuvien alle kirkasta lakkaa, ja sen jälkeen koko mallin voi lakata haluamallaan lakalla; matta, satiini tai kirkas taikka sekoitus. Kirkas lakka tekee pinnan tasaisemmaksi ja siirtokuva luikuu paremmin ja helpompi liikutella. Pisara vettä tai jotain siirtokuva litkua ennen siirtokuvan laittamista, jolloin siirtokuva jää kellumaan, rievulla tai pumpulipuikolla sitten voipi painella nesteet siirtokuvan pinna välistä pois.

Maalaamisesta sen verran, mikä on jo mainittukin aiemmin, niin maalia saa ohentaa vielä enemmän, kuin mitä tuossa sinun Spitfiressa on ohennettu. Revellin maalitkin hyvin ohennettuna tuottavat erittäin nätin pinnan, ruiskumaalaukseen verrattavan.Tosin maalauskertoja vaaditaan useita, joten aikaa kuluu.
Maalien ohentaminen menee tietysti värikohtaisesti, joku maali on valmiiksi hyvin ohutta ja tarvitsee siten vähemmän ohennetta ja sama toisinpäin.
ja kuten markku r mainitsi, niin seitsemänkin maalikerrosta ei ole mitenkään tavatonta, mutta kaikki pinnan yksityiskohdat ovat silti täysin näkyvissä
Jean Forsberg kirjoitti:
Terve Peter!

Maaliongelmasta sen verran, että käytät varmaan emaleja? sen verta paksulta näyttää. Suosittelen akryylejä emalien sijaan, ohuempia ja helpommin levittyviä eikä jätä välttämättä sivellinrantuja. Mitä siirtokuviin tulee niin voisit kokeilla siirtokuville tarkoitettua pehmenninlitkua?

Muuten näyttää oikein hyvältä :)

Terveisin Jean
Käytän emalimaaleja. Ostin juuri Revellin emalimaaleja varmaan 25 purkkia, joten en kyllä viitsi ihan heti vaihtaa akryyleihin. Lisäksi emaleja on kyllä kehuttu.
markku r kirjoitti:
Käytitkö mitä tapaa siirtokuvia kiinnittäessäsi? Lakkaus olisi kyllä ilman muuta suositeltavaa, maalipinta on muuten liian karhea ja imukyinen, joka aivan varmasti heikentää sitä liikutettavuutta.

Maali on syytä ohentaa aika reilusti, muuten siveltimen jäljet kyllä näkyvät. Itse joudun värisävyistä riippuen maalaamaan 2-7 kertaan ennen kuin mielestäni peittää kunnolla ja olen tyytyväinen. Keltainen varsinkin vaatii todella monta maalauskertaa.
Kastelen/liotan siirtokuvaa hetken lämpimässä vedessä ja olen ottanut pienet siirtokuvat leikkuuveitsen kärjelle (pinsetteihin tuntuu vain jäävän kiinni) ja hivuttanut sen oikeaan paikkaan. Toimi ihan hyvin muutamaa (ensimmäistä) siirtokuvaa lukuunottamatta. Etenkin tuossa siivessä liikuttelin sitä sinne sun tänne eli vettäkin oli jonkin verran mukana, mutta liima selkeästi levisi siinä ja jätti likaisen pinnan.

Prismassa jotain Revellin ohentajaa katselinkin. Pitänee ilmeisesti hommata. Pari kertaa ohensin parilla tipalla lakkabensiiniä kun tuntui että koko pensseli oli ihan tahmea. En tiedä onko se ihan järkevä tapa.
hynkkeli kirjoitti:
Ja lähtevät ne tahrat ihan pyyhkimällä kostealla rievulla tms.
Lakkaaminen ei varsinaisesti maalaamisesta eroa. Siirtokuvien alle kirkasta lakkaa, ja sen jälkeen koko mallin voi lakata haluamallaan lakalla; matta, satiini tai kirkas taikka sekoitus. Kirkas lakka tekee pinnan tasaisemmaksi ja siirtokuva luikuu paremmin ja helpompi liikutella. Pisara vettä tai jotain siirtokuva litkua ennen siirtokuvan laittamista, jolloin siirtokuva jää kellumaan, rievulla tai pumpulipuikolla sitten voipi painella nesteet siirtokuvan pinna välistä pois.

Maalaamisesta sen verran, mikä on jo mainittukin aiemmin, niin maalia saa ohentaa vielä enemmän, kuin mitä tuossa sinun Spitfiressa on ohennettu. Revellin maalitkin hyvin ohennettuna tuottavat erittäin nätin pinnan, ruiskumaalaukseen verrattavan.Tosin maalauskertoja vaaditaan useita, joten aikaa kuluu.
Maalien ohentaminen menee tietysti värikohtaisesti, joku maali on valmiiksi hyvin ohutta ja tarvitsee siten vähemmän ohennetta ja sama toisinpäin.
ja kuten markku r mainitsi, niin seitsemänkin maalikerrosta ei ole mitenkään tavatonta, mutta kaikki pinnan yksityiskohdat ovat silti täysin näkyvissä
Tuntuu että se siirtokuva on niin herkkä siinä pinnalla, että ainakin isommat liikkui siinä miten sattuu. Liekö sitten ollut vettä liikaa. Tuntuu että siihen ei rievulla mennä heilumaan. Tuota lakkaamista pitää yrittää, tosin en tiedä siitä mitään. Onkohan tuo Revellin nro 1 sitä lakkaa, eli se oli jotain väritöntä? Sekin oli hankintalistalla, kun koneen yksi maalinsekoitusohje sisälsi sitä. Se on jotain väritöntä maalia (?).
Valmiin maalipinnan päälle kirkkaaksi lakaksi käy Johnsonin tai Kiillon muovilattioiden vaha. Yhdellä pullollisella lakkaat varmaankin 200 mallia; eli on siis riittoisaa. Ko. tuotteita löytyy mm. Prismoista, CityMarketeista yms. Kannattaa kysellä kaupassa henkilökunnalta. Eli muovilattioiden kirkasvaha! Kivilattioiden vastaava on himmeämpi. Tuon kiiltävän kerroksen/ kerroksien kuivuttua voi laittaa siirtokuvat. Joskus noista siirtokuvista irtoaa liimaa joka tahraa alla olevaa maalipintaa. Näin käy etenkin kun siirtokuvat laittaa mattapinnalle! Kiiltävältä pinnalta ryhtyy saa pestyä vedellä pois (muista antaa pinnan kuivua kunnolla). Kun siirtokuvat on paikoillaan niin voi laittaa vielä yhden kerroksen tuota lattiavahaa; auttaa "istuttamaan" siirtokuvat pintaan. Sitten on vuorossa lopullinen lakkaus (matta, satiini tai kiiltävä). Mattalakaksi voi valita Revellin oman mattalakan.
Revellin - kuten muidenkin valmistajien - emalimaaleja voi ohentaa mineraalitärpätillä. Huonona puolena on vaan ilkeä haju! Parhaimpaan lopputulokseen pääset kun maalaat useita ohuita kerroksia ja annat edellisen kerroksen kuivua kunnolla!
Siitä se lähtee…
Peter Thim kirjoitti:
Käytän emalimaaleja. Ostin juuri Revellin emalimaaleja varmaan 25 purkkia, joten en kyllä viitsi ihan heti vaihtaa akryyleihin. Lisäksi emaleja on kyllä kehuttu.

Onkohan tuo Revellin nro 1 sitä lakkaa, eli se oli jotain väritöntä? Sekin oli hankintalistalla, kun koneen yksi maalinsekoitusohje sisälsi sitä. Se on jotain väritöntä maalia (?).
Tää on selkee! :) Emaleilla maalaa kyllä, mutta tosiaan joissain tapauksissa kannattaa käyttää edellämainittuja ohentimia. Itselläni on myös ollut tuota Revellin lakkaa, olen ollut lopputulokseen oikein tyytyväinen, en vaan muista oliko se nro 1. Suosittelen kyseistä lakkaa kyllä.
Ja teillähän on siellä Lahdessa ihan uusi puhtaasti pienoismalleihin keskittynyt kauppa. Piipahdappa siellä ja kysele ko. puljun myyjiltä neuvoja…