Onko tullut vastaan tarvetta kopioida jotain rakennussarjan mukana tullutta osaa?
Mistä materiaalista olisi hyvä tehdä muotti? Entä mistä aineesta itse osa? Mitä pitäisi tehdä, että
osa irtoaisi parhaiten muotista?
Labrassani/keittiössäni olen tähän mennessä kokeilut Fimoa, Green Stuffia, kosteusvoidetta, vauvantalkkia ja tärpätissä sulatettuja spruen pätkiä.
Vastauksia odotellen…
Etusivu
Keskustelut
Yleinen pienoismallikeskustelu
Muoviosien kopioiminen
Oheisella linkillä pääset ideasta kiinni. Materiaalien valmistajia on toki runsaasti muitakin.
www.bare-metal.com
www.bare-metal.com
Itse pääsin hyviin tuloksiin Rai-Ro:n silikonikumeilla ja valuhartsilla. Osoitteesta www.rai-ro.de kannattaa kuikuilla tuotteita. Olen kokeillut muotintekoa lateksilla (latex milch) ja Hobbypointin valuhartseilla, mutta kutistuma on melko suuri, ja Hobbypointin valuhartsit eivät olleet yhtä käyttäjäystävällistä tavaraa kuin Rai-Ro:n hartsi.
Muottikumin valintaa ohjaa kaksi tekijää: kutistuman suuruus ja valmiin kumimuotin kovuus. Kutistuman tulisi olla mahdollisimma pieni - yleensä luokkaa 0,1 prosenttia tai vähemmän. Mitä pehmeämpi kumimuotti on, sitä vaikeammin muotti pitää muotonsa, kun siihen valaa hartsia. Kovuus (=shore hardness) ilmoitetaan numeroina. Mitä suurempi numero on, sitä kovempi valmis muotti on. Rai-Ron peruskumissa kovuus on vain 17. Tälläinen muotti on melko vetelä - varsinkin jos se on vähänkin pidempi muotti. Rai-Ron Extra Hard -kumin kovuudeksi ilmoitetaan 32. Tämä ei käytännössä ole vielä erikoisen "extra kova", koska markkinoilla on saatavilla kovuudeltaan 60:n kumejakin. Itse olen käyttänyt kovuudeltaan noin 30 kieppeissä olevaa muottikumia. Valettavan osan muoto toki ohjaa valintaa. Mitä kovempi kumi sen huonommin se sietää negatiivisia päästöjä.
Hyvää kommenttia Petriltä. Rai-Ron peruskumi on todellakin melko pehmeää. Itse valan yleensä suht pieniä kappaleita, joissa on tyypillisesti hentoja yksityiskohtia. Tällaiseen tarkoitukseen pehmeä muottisilikoni on paikallaan, ei mene valu rikki muotista irrotettaessa. Jos isompaa valua olen tehnyt, olen valanut muotista tavallista isomman palikan, että muotti varmasti pitää muotonsa valamisen aikana. Muotovääristymiä en ole havainnut. Pitäisikin joskus kokeilla jotain isompaa valua.
Itse en omaa kokemusta hartsivalusta, mutta muutamassakin artikkelissa on käytetty muottikehikkona ihan legopalikoita. Tuotahan voisi kai myös käyttää myös valettaessa, jolloin muotista ei tarvitse tehdä kauhean järeää vääristymien pelossa?
"muottikehikkona ihan legopalikoita. "
-Suorastaan nerokasta.
-Suorastaan nerokasta.
Tyypillinen pehmeästä kumista valetun muotin muotovirhe syntyy vaikkapa 1:87 mittakaavaisen pikajunan vaunun seinään valettaessa - siis tyypillinen tasovalumuotti, jonka paksuus on luokkaa 5-10 millimetriä, pituus 200 mm ja leveys 50 millimetriä. Kun asettaa muotin työtasolle, ei pehmeän muotin suoruudesta voi olla koskaan täysin varma. Pehmeä muotti on niin vetelä, että asettuu periaatteessa mihin asentoon tahansa tasolla - myös banaaniksi, jolloin valettavasta seinästäkin tulee banaani. Tämän voi toki välttää, jos muotin asettaa muottilaatikkoon. Kova kumi sen sijaan on varmempi valinta. Viime kädessä kovuus kuitenkin aina määräytyy käyttötarkoituksen mukaan. Kovassa muotissakin voi valaa negatiivisia päästöjä, mikäli kumin repimislujuus on hyvä. Jos ei ole, niin muotti halkeaa sitä kiskottaessa. Repimislujuus on kolmas suure, joka ohjaa kumivalinnoissa. Jos pehmeästä kumista valaa vaikkapa syliterimallisen osa, painuu pehmeä muotti kasaan sisäsuunnassa, jolloin pyöreästä sylinteristä tulee soikea. Tämä ilmiö taas on riippuvainen sylinterin halkaisijasta. Pienten osien valuissa kovuus ei ole yhtä kriittinen tekijä.
Lego-palikoista sen verran että ne vuotavat eli vaikka palikoiden väliin jäävä rako on olematon uusillakin palikoilla, valuu välistä silikonikumia. Tämän voi estää esim. teipillä.
Niko
Niko
Varmin tapa rakentaa vuotamaton valulaatikko on liimata se kasaan polystyreenimuovista. Kun muottilaatikko on tiivis, voi sen täyttää vedellä ja mitata näin tilavuuden. Kun tilavuus on selvillä, voidaan kumia sekoittaa juuri tarvittava määrä. Kovetinta tosin annostellaan yleensä prosentteina kumin painosta. Alumiliten kotisivuilla How To -nappulan alla on muuten oivallisia kuvasarjoja erilaisista työmenetelmistä.
www.alumilite.com
www.alumilite.com
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.
Kerro kavereille:
Facebook
MySpace
Delicious
Sähköposti
Lisää palveluja...
Tärkeitä asioita
Risut, ruusut ja männynkävyt
Tämä sivu
- Sisällön päivitysajankohta ei ole tiedossa
- Koodia on viimeksi muokattu 4.8.2010
- Sivu ladattiin 2.9.2010 klo 21:17
- Sivu luotiin 0,13 sekunnissa
Sivusto on tekijänoikeuslailla suojattu. Käyttäjien tuottamien aineistojen tekijänoikeudet ovat käyttäjillä. Muu sisältö, ulkoasu ja ohjelmakoodit Copyright © Tomi Mynttinen 2005–2010, ellei toisin mainittu. Sisällön kopiointi yksityiseen käyttöön on sallittua. Kaikkeen muuhun käyttöön tulee pyytää lupa oikeuksien haltijalta. Palvelimen tarjoaa Scene Group Oy.