Pienoismallit.net

Öljyvärit

Mika Louhiaho kirjoitti:
Rane kirjoitti:
Tarttuvatko vesiliukoiset hyvin suoraan muovipintaan?
Mitä nyt olen mustalla öljyvärillä tärpätillä laimennettuja litkutuksia vedellyt niin varovainen saa kyllä olla. Nopeasti ei kuivu. Ainakin vielä päivän, parin päästä lähtee leviämään, kun sormella päältä vetää.
Käytän vesiliukoisia paljon taidemaalauksessa mutta en koskaan ohenna niitä tärpätillä.
Rane kirjoitti:
Käytän vesiliukoisia paljon taidemaalauksessa mutta en koskaan ohenna niitä tärpätillä.
Vesiliukoisista öljyväreistä ei ole kokemusta. Mutta perinteinen öljyväri ei tosiaan mitenkään erinomaisesti muoville kuivu. Ja suoraan sanoen en omien kokemusteni valossa ymmärrä mikä lisäarvo öljyvärillä on akryyliin verrattuna säistämisessä.
Mika Louhiaho kirjoitti:
-- Mutta perinteinen öljyväri ei tosiaan mitenkään erinomaisesti muoville kuivu. Ja suoraan sanoen en omien kokemusteni valossa ymmärrä mikä lisäarvo öljyvärillä on akryyliin verrattuna säistämisessä.
Mulla ei taas ole paljoakaan kokemuksia akryyliväreillä säistämisestä eikä oikein maalaamisestakaan, mutta hentojen ja läpikuultavien sävytysten teko tuntuisi olevan öljyväreillä suhteellisen helppoa? Tuo hidas kuivumisaika on öljyvärien perusominaisuus, kuivumisajat ovat useita päiviä tai viikkoja ihan tarkoituksella :)
Mika Louhiaho kirjoitti:
Vesiliukoisista öljyväreistä ei ole kokemusta. Mutta perinteinen öljyväri ei tosiaan mitenkään erinomaisesti muoville kuivu. Ja suoraan sanoen en omien kokemusteni valossa ymmärrä mikä lisäarvo öljyvärillä on akryyliin verrattuna säistämisessä.
Työskentelyaika ja sitä kautta sävyttämisen helppous, läpikuultavuus, pigmenttien laatu hyvissä öljyväreissä. "Muovi" kuten muutkin maalattavat materiaalit pitää tietysti pohjamaalata.
Rane kirjoitti:
Juhana Britschgi kirjoitti:
Soppaa sekoittavat vielä vesiohenteiset öljymaalit, joissa vesiohenteisuus (ja siis myös välineiden pesu vedellä) yhdistyy tuohon pidempään kuivumiseen. Niitä olen itse käyttänyt ja niihin tykästynyt.
Tarttuvatko vesiliukoiset hyvin suoraan muovipintaan?
Tuotapa en tiedä - olen käyttänyt noita vesiliukoisia vain pohjamaalin, perusvärin ja kiiltävän lakan päälle tuomaan lisää elävyyttä.
Öljyvärien kuivumisajan saa kuriin helposti, kun sijoittaa muutaman lantin johonkin halpishiustenkuivaajaan, jollaisen saa vaikka tarjoustalosta tms. halpahallista. Pikkuruinen fööni sopii hyvin kaveriksi sille hiuslakkapullolle :D Monissa efekteissä öljyvärit vaan ovat kertakaikkisen hyviä, kuten esim. dot-filttering -tekniikassa
Tuohon kuivumisaikaan vaikuttaa myös aiemmin mainitsemani pahvikikka, kun pahvi imee liiat öljyt väristä itseensä niin kuivumisaikakin lyhenee. Muutoinhan tuo suht pitkä kuivumisaika on juurikin pelkkä vahvuus näitä käytettäessä, värin blendaamista voi jatkaa huoletta niin pitkään kun haetun tuloksen saaminen edellyttää tai jopa poistaa kokonaan jos ei miellytä. En tiedä kuinka paljon käytetty ohennin vaikuttaa kuivumisaikaan, itse käytän AK Interactiven white spirit:iä ja kuivumisaika ei todellakaan ole montaa päivää.
Tuota Tomin pahvikikkaa pitääkin kokeilla, tykkää nimenomaan läpikuultavien sävytysten (wade) ja 'helposti' tehtävien sävytysten yms vuoksi. Ainakin figuureissa ihan ehdoton, tosin kokemusta parista vasta… Myös Markon kommentit ovat relevantteja oman vähäisen kokemukseni mukaan.
Tomi Eloranta kirjoitti:
Tuohon kuivumisaikaan vaikuttaa myös aiemmin mainitsemani pahvikikka --
Joo, toi päivien ja viikkojenkin kuivumisaika oli ikäänkuin äärimmäinen esimerkki ja lähinnä taidemaalauksen näkökulmasta, öljyvärien valmistajat myyvät mielellään myös kuivumista nopeuttavia lisäaineita jos ei ole aikaa odotella :)

Varmasti myös eri ohentimilla on merkitystä, samoin kuin sideaineilla ja öljyväreillä ylipäätään valmistajasta riippuen.
Onko kenelläkään kokemusta figujen maalaamisesta öljyväreillä? Taannoin olen kuullut tai antanut itseni ymmärtää, että jotkut vannovat öljyvärien nimeen figuurien maalaamisessa.
Viimeksi muokattu 17.2.2017 16:26 +
  • Siirretty siveltimiä koskevasta keskustelusta tähän aiheeseen liittyvään keskusteluun. Tomi Mynttinen