Pienoismallit.net

Öljyvärit

Kun on ihan rookie noissa sotkatouhuissa,niin kaikki uusi kiinnostaa.
Monet puhuvat öljyväreistä ja olen ymmärtänyt niiden olevan taiteilijoiden ikivanha keksintö.Juuri tilasin Combatilta abt-öljyvärejä ja huomasin sitten kotikauppalan arkarteluliikkeen myyvän winsor&newtonin oileja-paitsi että kyljessä lukee acrylic…Puhutaanko nyt samasta vai kokonaan eri aineksesta??
Mikko
Taiteilijavärejä molemmat ;-) Toinen (öljyvärit) tärpättiohenteisia, kuin emalit konsanaan, akryylit taas vesiohenteisia, kuin nämä nykyajan muotivärit. Säistyksessä taitaa jippo olla, että ölyä akryylin päälle, taikka akryyliä öljyn päälle. Muuten lähtee pestessä pintavärikin.
Winsorin lakkaa tässä itsekin pitäisi testata tuon Mersun pintaan…
Eri tuotteesta. Akryylit ovat vesipohjaisia, öljyvärit taas öljypohjaisia. Akryylit kuivuvat nopeammin, mikä voi olla ongelma esimerkiksi säistämiskäytössä - mallin pintaan levitetty maali kuivuu ennen kuin se on saatu levitettyä halutulla tavalla.

Soppaa sekoittavat vielä vesiohenteiset öljymaalit, joissa vesiohenteisuus (ja siis myös välineiden pesu vedellä) yhdistyy tuohon pidempään kuivumiseen. Niitä olen itse käyttänyt ja niihin tykästynyt.
Kiitos,hiukan selvensi soppaa.Eli antiikin mestarit säistivät mallejaan eri rohdoilla ;)
Mihin kategoriaan nämä migin abt-mömmöt sijoittuvat?
abt:it ovat oikeita öljyvärejä, törkeän hyviä kaiken lisäksi, hieno pigmentti jne. Loistotuote
Testasin eilen vesiohenteisia öljyvärejä Lifecolorin akryylien päälle kun kokeilin tehdä puupintaa. Tuntuisi toimivan ihan mainiosti ja välineiden putsaus on helppoa.

Olen ymmärtänyt Migin tuotteiden olevan tärpättiohenteisia. Korjatkaa jos olen väärässä.
Kiitos Marko,kerrankin veikkasin oikeaa hevosta!
Öljyvärien käytössä sellainen vinkki että kannattaa tehdä noista paletti pahvinpalaselle, pahvi imaisee itseensä liiat öljyt ja tuloksena varmasti mattaa jälkeä.
Juhana Britschgi kirjoitti:
Soppaa sekoittavat vielä vesiohenteiset öljymaalit, joissa vesiohenteisuus (ja siis myös välineiden pesu vedellä) yhdistyy tuohon pidempään kuivumiseen. Niitä olen itse käyttänyt ja niihin tykästynyt.
Tarttuvatko vesiliukoiset hyvin suoraan muovipintaan?
Rane kirjoitti:
Tarttuvatko vesiliukoiset hyvin suoraan muovipintaan?
Mitä nyt olen mustalla öljyvärillä tärpätillä laimennettuja litkutuksia vedellyt niin varovainen saa kyllä olla. Nopeasti ei kuivu. Ainakin vielä päivän, parin päästä lähtee leviämään, kun sormella päältä vetää.