Pienoismallit.net

Bristol Beaufighter "Tank Buster"

Aloitan Revellin vuodelta 1974 peräisin olevan mallisarjan rakentamisen. Tässä tulee olemaan hieman enemmän haastetta kuin nykypäivän Tamiyan tai Hasegawan pienoismalleissa…

Kommentit

Jepulis! Jotain tälläistä maailma on kaivannutkin jo kauan! Ei auta muu kuin odottaa jatkoa. Tsemppiä projektiin ;)
Kersantti KK kirjoitti:
Jepulis! Jotain tälläistä maailma on kaivannutkin jo kauan! Ei auta muu kuin odottaa jatkoa. Tsemppiä projektiin ;)
Olkoon Voima kanssamme … :-)
Eki Vaari 28.3.2008 20:08 Vastaa lainauksella
Ompa tosiaan omituinen "pariskunta" tuo sarjan mukana tullut. Käyttääköhän Revell Ruotsalaisia alihankkioita sarjojen osien tuotannossa?!?
Olkoon vaikka Roima. Voin jo kuvitella lopputuloksen kun itsellä on sama malli (RAF) pienempään skaalaan. Lopputulos on loistava, mutta älä vaan ota paineita… :D
Noniin, suomi beaufighter ! Millaista naamiokuviota meinasit tehdä? On kyllä erikoinen tuo ruotsalainen pariskuntakin.
Sopisiko naamiokaavioksi musta-vihreä? Pelkkä vihreä saattaa näyttää tylsältä… Taiteilija toki itse päättää, ei se vihreäkään huono oo :)
Kersantti KK kirjoitti:
Sopisiko naamiokaavioksi musta-vihreä? Pelkkä vihreä saattaa näyttää tylsältä… Taiteilija toki itse päättää, ei se vihreäkään huono oo :)
Maalaus tulee olemaan musta-vihreä sotamaalaus… tämän Beaufighterin kotikenttä löytyy täältä: www.pienoismallit.net/keskustelut/287_opas/?hl=opas
Hehheh. Säästyin mielisairaalahoidolta, on täällä näköjään muutkin keksinyt BW-novelleja. Itsellä ne vaan on hiukka pehmompia kun tuo :) Pitäsköhän itsekkin osaa uusi Beaufighter 1:72 skaalaan ja tehä siitä finski :D
Kersantti KK kirjoitti:
Pitäsköhän itsekkin osaa uusi Beaufighter 1:72 skaalaan ja tehä siitä finski :D
No mikä ettei! Ainakin hakaristit siirtokuvina löytyy helposti vaikkapa Kuivalaisen putiikista - sieltä löysin sopivan kokoiset hakaristit jopa tähän 1/32 skaalan Beaufighteriin.
Martti Y. 29.3.2008 13:27 Vastaa lainauksella
Tai KK:ta lähempää, eli harrasteesta saa myös Techmodin 1/72 arkin jossa on hakaristejä ja kaks arkkia rekisterinumerokirjaimia… Hyvältä näyttää, lisää kuvia vaan :)
Jep, kävinkin just pari päivää sitten Harrasteessa ja tuli silmäiltyä niitä arkkeja… Tosin se tulee olemaan varmasti yksinkertaisempi kuin tämä…
Rekisteritunnus BB-### ei kuulosta hyvältä. Samalla logiikalla se olisi pitänyt antaa jo aikaisemmin Blenheimille (olettaen, että myös rinnakkaisuniversumissasi Blenheim on ollut Ilmavoimilla käytössä). BF kuulostaisi jotenkin luontevammalta. Vai käyttikö Ilmavoimat myös Bristol Beaufortia ennen kuin Beaufighter tuli käyttöön? Silloin rekkari olisi ehkä BG-###
Kasimir K 29.3.2008 18:50 Vastaa lainauksella
Raimo Leino kirjoitti:
Tällaisesta 1/32 skaalan siirtokuva-arkista löytyi sopivan kokoiset hakaristit Beaun siipiin. Runkoon tulevat hakaristit ryövään eräältä 1/32 Messerschmitt Bf-109 arkilta. Sitten pitäisi vielä päättää nuo kirjaimet… hmm. mites olis vaikkapa tunnus BB-224? Kirjaimet ja numerot tulevat sitten taas eri arkilta.
Mitäs jos tunnus olis BB-313 ja nokassa olis aku ankka hillumassa?
Tai mitä, jos koneen tunnukset olisivat B*-666? Viestittäis viholliselle ilosanomaa ;)
kasimir karanka kirjoitti:
Raimo Leino kirjoitti:
Tällaisesta 1/32 skaalan siirtokuva-arkista löytyi sopivan kokoiset hakaristit Beaun siipiin. Runkoon tulevat hakaristit ryövään eräältä 1/32 Messerschmitt Bf-109 arkilta. Sitten pitäisi vielä päättää nuo kirjaimet… hmm. mites olis vaikkapa tunnus BB-224? Kirjaimet ja numerot tulevat sitten taas eri arkilta.
Mitäs jos tunnus olis BB-313 ja nokassa olis aku ankka hillumassa?
Toi olis hyvä! Kannatan Kasimir!

Niin ja hieno BB tulossa kessu!
313… Jos se menee läpi, sopii toivoa ettei se tuota epäonnea koneelle - voihan olla että putoaa alas - esimerkiksi jonkun varpaille? :D
Mikko Pietilä kirjoitti:
BF kuulostaisi jotenkin luontevammalta. Vai käyttikö Ilmavoimat myös Bristol Beaufortia ennen kuin Beaufighter tuli käyttöön?
BF on erittäin hyvä ehdotus.
Laitatko nuo hampaat? Olen ymmärtänyt, että ainoan kerran historiassa oli jossain me 109 hain naama. Joku kapiainen kuulemma määräsi sen poistettavaksi. :( surku
Kristian Koskela kirjoitti:
Laitatko nuo hampaat? Olen ymmärtänyt, että ainoan kerran historiassa oli jossain me 109 hain naama. Joku kapiainen kuulemma määräsi sen poistettavaksi. :( surku
Suomalaisilla nuo hampaat oli käytössä joissain Morane-Saulnier MS. 406 koneissa. Käsitin taas kuitenkin kaiken aivan väärin :D
Kristian Koskela kirjoitti:
Laitatko nuo hampaat?
En laita. Vaikka rakentelenkin mielikuvitusmalleja, niin noiden kuuluisien Moranen hampaitten yhdistäminen johonkin mielikuvitusmalliin olisi suorastaan raiskaus tai pyhäinhäväistys.
Steiner kunnioittaa Moraneja. Loistavaa isänmaallisuutta! (raiskaus tai pyhäinhäväistys) On mahtava periaate! En määkään pistäis mitään killuttimia sinne nokkaan, koska jotkut hainmetsästäjät (MiG-3) saattaa ottaa sihdin suoraan sud… siis hain suuhun ja moottori räjähtää lehahtaen liekkeihin!!! Itsekin haluan BF- suomikoneen. Sen tunnukset tulee olemaan BF-598. Sitä älköön kukaan matkiko :D

Viimeksi muokattu 19.4.2008 21:01

Kersantti KK kirjoitti:
Itsekin haluan BF- suomikoneen. Sen tunnukset tulee olemaan BF-598. Sitä älköön kukaan matkiko :D
Varmasti matkin ja heti! :D
Räyh! No jos joku haluaa ko. koneen tehdä, voi lähettää YV:n niin pistän värikuvia tulemaan! Ja Koskela, tajuan kyllä että sanoit tuon silleesti jänskästi pilke silmäkulmassa ;)
Miten olet värjännyt tuon kuomun? Värjätyllä johnssonillako? Jos niin niin millä suhteilla?

PS Komia leko ilman niitä hain hampaitakin.
Kristian Koskela kirjoitti:
Miten olet värjännyt tuon kuomun? Värjätyllä johnssonillako? Jos niin niin millä suhteilla?
Ööh, siis tarkoitatko kuomun vihreitä raameja? Ne on maalattu Humbrolin emalimaalilla nro 102 (käyttäen apuna Tamiyan maskiteippiä) samoin kuin koko kone. Toki kummatkin kuomut dippasin kokonaisuudessaan Johnsoniin ja annoin niiden kuivua neljä vuorokautta ennenkuin rupesin maalaus- ja teippaushommiin. Kyllähän tuo Johnson antaa hienon kiillon läpinäkyville osille ja sitten se tekee suojakalvon pikaliiman "höyryjä" vastaan.

Seuraavaksi on vuorossa suomalaisen sotamaalauksen teko mattamustilla naamiointikuvioilla. Koneen pohjapuoli tulee vaalean siniseksi ja sitten lopuksi pitää vielä maalata keltaiset itärintamatunnukset.
Upeeta jälkee tulee näköjään sudillakin. Innolla odotan lopputulosta!
kasimir karanka kirjoitti:
Upeeta jälkee tulee näköjään sudillakin. Innolla odotan lopputulosta!
Penzzeli rulez! Vaan on näin isossa mallissa aikamoinen sutiminen. Olen varmaan ollut viimeisen viikon jonkinlaisessa "tinneripöhnässä" kun olen tätä mallia joka ilta tunnin-pari maalaillut… ja siinä samalla maalin kuivumista odotellessani maalaillut "maalinkuivumismallia", joka vaihteeksi on pientä 1/72 skaalaa…
herby 4.4.2008 19:22 Vastaa lainauksella
Hmm. Evä vaan selkään nin sulla on maastovärinen ahven. Jotenkin tuo kone tuo mieleen ahvenen. Hieno laite taas tulossa.
Seuraava projektisi on Corsair ellen pahemmin erehdy?
herby kirjoitti:
Hmm. Evä vaan selkään nin sulla on maastovärinen ahven. Jotenkin tuo kone tuo mieleen ahvenen. Hieno laite taas tulossa.
Haha, toi oli hauska. Mutta joo hienosti rakennettu härveli tulloo,,
Raimo Leino kirjoitti:
Ööh, siis tarkoitatko kuomun vihreitä raameja? Ne on maalattu Humbrolin emalimaalilla nro 102 (käyttäen apuna Tamiyan maskiteippiä) samoin kuin koko kone. Toki kummatkin kuomut dippasin kokonaisuudessaan Johnsoniin ja annoin niiden kuivua neljä vuorokautta ennenkuin rupesin maalaus- ja teippaushommiin.
Tarkoitin koko kuomua. Ei missän minun sarjassani ole kuomu ollut tuollainen ruskean ja mustan välimupoto vaan aivan kirkasta muovia.
[quote="Kristian Koskela"
Tarkoitin koko kuomua. Ei missän minun sarjassani ole kuomu ollut tuollainen ruskean ja mustan välimupoto vaan aivan kirkasta muovia.
[/quote]

Valokuva kai sitten "hämää". Nimittäin ihan vaan kirkkaassa Johnsonissa on kaikki tämän mallin "lasiosat" dipattu.
herby 5.4.2008 12:41 Vastaa lainauksella
Raimo Leino kirjoitti:
Kristian Koskela kirjoitti:
Tarkoitin koko kuomua. Ei missän minun sarjassani ole kuomu ollut tuollainen ruskean ja mustan välimupoto vaan aivan kirkasta muovia.
Valokuva kai sitten "hämää". Nimittäin ihan vaan kirkkaassa Johnsonissa on kaikki tämän mallin "lasiosat" dipattu.
Kyllä mulla näyttää kaikki kuomut olevan ihan kirkkaita. Tuossa yhdessä kuvassa on vaan valkotasapaino pikkasen väärä niin varmaankin siitä johtuvaa tuo lasin tummuus. Sulla kyllä tulee hienoa konetta aika pirun vauhdikkaasti. Loppuukohan koneet kesken kohta? :D
Tuomas Hirvilammi kirjoitti:
Seuraava projektisi on Corsair ellen pahemmin erehdy?
Osuit oikeaan. Yritän siis vaihteeksi tehdä 1/72 skaalassa jotakin - rupeaa nimittäin pikku hiljaa ketuttamaan kun näissä 1/32 härveleissä on tuo maalin kulutus aikamoista…
herby kirjoitti:
Sulla kyllä tulee hienoa konetta aika pirun vauhdikkaasti. Loppuukohan koneet kesken kohta? :D
Vauhdikkaasti tulee kun en liiemmin käytä aikaa "vanhentamiseen". Asiaa kyllä on edistänyt sekin kun vanhempi "kupeitteni hedelmistä" mutti omaan kämppään ja minä sain sitten itselleni hulppean askarteluhuoneen. Ah, tätä onnea.
Raimo Leino kirjoitti:
Vauhdikkaasti tulee kun en liiemmin käytä aikaa "vanhentamiseen". Asiaa kyllä on edistänyt sekin kun vanhempi "kupeitteni hedelmistä" mutti omaan kämppään ja minä sain sitten itselleni hulppean askarteluhuoneen. Ah, tätä onnea.
Samaa..öh…(tarkennus) samanlaista pesästä muutoa odotetaan, pääsee mallit näkemään päivän valon tallin perältä…;-)
Hirveää vauhtia pukkaa uutta mallia, ja nämä "mitä sitten jos vaikka.." -mallit ovat mukava piristys tiukkojen esikuvamallien seassa. Löysin rantein.. Hienoja ja mielenkiintoisia malleja säistämättömyyksineen!
TULEEHAN NÄMÄ KAIKKI kelluke- ym. mallit EXPOON???
Jouni Koski kirjoitti:
TULEEHAN NÄMÄ KAIKKI kelluke- ym. mallit EXPOON???
No kun ei tule. Expoon tulee vain taistelulaiva Finlandia… ja siinäkin on ihan tarpeeksi duunia yhdelle himmeelle jätkälle, kun joutuu painavaa möhkälettä roudaamaan paikasta toiseen peräsuoli piukeena.
Raimo Leino kirjoitti:
Jouni Koski kirjoitti:
TULEEHAN NÄMÄ KAIKKI kelluke- ym. mallit EXPOON???
No kun ei tule. Expoon tulee vain taistelulaiva Finlandia…
Höh.. kaikki taksikolehtia keräämään :)
KimmoR 5.4.2008 21:11 Vastaa lainauksella
Viimeisen kuvan näkyä tuskin kukaan neukkupommarilentäjä olis halunnut nähdä, jos näitä olis suomalaisilla ollut. Olis saattanut pyrstö kärventyä…
Jouni Koski kirjoitti:
Höh.. kaikki taksikolehtia keräämään :)
ehe ehe ehe

Ensin muuten meinasin roudata paikalle vain jonkin muovimallin, mutta sitten eräs tälläkin palstalla vaikuttava junnumallari lähestyi minua liikuttavalla yksityisviestillä - hän tulee messuille Kainuusta asti isänsä kanssa ja hän nimenomaan toivoi näkevänsä tuon taistelulaiva Finlandian livenä. Toteutan pojan toiveen - tiedänpähän sitten että messuilla on ainakin yksi kaveri, jolla on odotukset korkealla ihan jostakin tietystä syystä. Ou jee.
KimmoR kirjoitti:
Viimeisen kuvan näkyä tuskin kukaan neukkupommarilentäjä olis halunnut nähdä, jos näitä olis suomalaisilla ollut. Olis saattanut pyrstö kärventyä…
Jees, neljä tykkiä koneen mahan alla ja kuusi konekivääriä siivissä - kymmenellä truutalla kun yhtäaikaa "pannaan haisemaan", niin siinä voi kohteeksi joutunut miettiä toisenkin kerran, että olis kannattanut tänään pysyä sängyssä… jos ehtii miettiä noin paljon…
Antti 5.4.2008 21:35 Vastaa lainauksella
No huhhuh! Tuttua kessu-laatua taas(hyvää siis). Kiva nähdä että minkälaisia koneet olisi ollut suomen väreis:D
Tsuhna 6.4.2008 19:34 Vastaa lainauksella
Raimo Leino kirjoitti:
Jees, neljä tykkiä koneen mahan alla ja kuusi konekivääriä siivissä - kymmenellä truutalla kun yhtäaikaa "pannaan haisemaan", niin siinä voi kohteeksi joutunut miettiä toisenkin kerran, että olis kannattanut tänään pysyä sängyssä… jos ehtii miettiä noin paljon…
Mutta englantilaisten logiikkaa ei ymmärrä. Miksi toisessa siivessä on neljä ja toisessa kaksi konekivääriä?
Tsuhna 6.4.2008 19:37 Vastaa lainauksella
Raimo Leino kirjoitti:
Olen varmaan ollut viimeisen viikon jonkinlaisessa "tinneripöhnässä" kun olen tätä mallia joka ilta tunnin-pari maalaillut… ja siinä samalla maalin kuivumista odotellessani maalaillut "maalinkuivumismallia", joka vaihteeksi on pientä 1/72 skaalaa…
Vai johtuisko pöhnä mittatikun sisällön maistelusta?
Tsuhna kirjoitti:
Vai johtuisko pöhnä mittatikun sisällön maistelusta?
Dod doh… jos sitä "mittatikkua" tarkasti katsoo, niin huomaa, että se on avaamaton. Voi tietysti olla niinkin, että noita mittatikkuja on ollut useampikin kuin vain tuo yksi… ja ne muut on jo avattu ja tyhjennetty…
Tsuhna kirjoitti:
Mutta englantilaisten logiikkaa ei ymmärrä. Miksi toisessa siivessä on neljä ja toisessa kaksi konekivääriä?
No ainakin siinä toisessa siivessä näkyy olevan hieman ahdasta kun siihen on niiden kahden kk:n lisäksi asennettu valonheittimet. Ehkäpä syy on tämä.
Kun olet tehnyt taidetta komeimmillaan, niin piste i:n päälle olisi, että asenna tuuletin niin, että takasiiville tulisi nostetta ja pyörä irtoaisi maasta. Kone olisi nousukiidossa viimesen päälle.
Jocke Teerbach kirjoitti:
asenna tuuletin niin, että takasiiville tulisi nostetta ja pyörä irtoaisi maasta. Kone olisi nousukiidossa viimesen päälle.
Näyttäisihän se hyvältä kieltämättä, mutta sitten pitäisi kai tehdä jotakin noille siivekkeillekin ja siihen en enää tässä vaiheessa rupea ;-)
KimmoR 10.4.2008 13:58 Vastaa lainauksella
On se vaan komea. Onko sellaista konetta olemassakaan, josta kessu ei vääntäisi hienoa "what if" Suomi mallia, heh??
KimmoR kirjoitti:
Onko sellaista konetta olemassakaan, josta kessu ei vääntäisi hienoa "what if" Suomi mallia, heh??
No hienoudesta en tiedä, mutta muutenhan "ajatus on täysin vapaa" näiden what iffien suhteen. Ihmisen mielikuvitus on kiva asia.
KimmoR 10.4.2008 17:04 Vastaa lainauksella
Raimo Leino kirjoitti:
KimmoR kirjoitti:
Onko sellaista konetta olemassakaan, josta kessu ei vääntäisi hienoa "what if" Suomi mallia, heh??
No hienoudesta en tiedä, mutta muutenhan "ajatus on täysin vapaa" näiden what iffien suhteen. Ihmisen mielikuvitus on kiva asia.
Seuraavaa odotellessa ;) …
herby 11.4.2008 15:52 Vastaa lainauksella
Mitkä nuo siipien aseissa olevat siivekkeen näköiset kapistukset ovat? Mikä virka niillä on?
herby kirjoitti:
Mitkä nuo siipien aseissa olevat siivekkeen näköiset kapistukset ovat? Mikä virka niillä on?
Ne ovat lippaita - siis täynnä kivoja pikku kranaatteja lähetettäväksi tykin putken kautta maan pinnalle panssarivaunun "suuhun"…
Teinari on taas tehnyt sen!!!

tosi komia malli taas…upea ja taiten tehty
Tikru kirjoitti:
Teinari on taas tehnyt sen!!!

tosi komia malli taas…upea ja taiten tehty
Kiitos.

Mutta… mikä ihmeen "teinari" ??

Nimeni on Steiner ja tapani tulette tuntemaan. 40 etunojapunnerusta, saa suorittaa!

Viimeksi muokattu 17.4.2008 11:16

Jätkällä tuntuu olevan kaikea Suomen ilmavoimien väreissä…

Todella komeaa!
Juuso Laasonen kirjoitti:
Jätkällä tuntuu olevan kaikea Suomen ilmavoimien väreissä…
Noh noh… B-29 sinisillä hakaristeillä maalattuna on ehkä se "ultimate juttu"…
anteeksi jos nimimerkkiväännökseni loukkasi,ei ollut tarkoitus

Viimeksi muokattu 12.4.2008 08:14

Tikru kirjoitti:
anteeksi jos nimimerkkiväännökseni loukkasi,ei ollut tarkoitus
Höpsis, en minä sitä niin "ottanut", en todellakaan. Olis kai pitänyt laittaa tämä ;-) näkyville. Piis mään änd laav.
joo…respektii
itsekkin olen tämän mallin rakentanut joskus 10 vuotta sitten siihen tylsään englantilaiseen sysimustaan yötoimi-kaavioon.

Viimeksi muokattu 12.4.2008 13:45

Tuo luukun teksti on kyllä hieno yksityiskohta. Itsekö olet printannut?
Kristian Koskela kirjoitti:
Itsekö olet printannut?
No en. Teksti on jostakin ikivanhasta siirtokuva-arkista.
Taitaa olla Inscale 72:n Dornier 17-arkilta. Hieno lopputulos vanhasta sarjasta. Etkö löytänyt yksilötunnukseen kirjaimia?
Antti Lappalainen kirjoitti:
Etkö löytänyt yksilötunnukseen kirjaimia?
Noh tavallaan löysin. Ne kirjaimet ovat tuhannella mutkalla minun sormissani…
Juku. Karkeasti katsottuna lienee tuhonnut 4 kappaletta T-34 tankkeja ja 3 kappaletta T-26 tai jotain sinnepäin. Jos itse olisin saanut käsiin noita tankkikuvia omaa Beauta tehdessä olisin pistänyt satakunta Tigeria… Kyllä se on hieno! Vihdoin saa antaa kommentin valmiille RL:n Beaufighterille… Se Corsair ei varmaan tule olemaan Suomen väreissä..? Vaikka salaa se varmaan on ''jokaisen'' mielessä…
Komia on. Onko tämä se kone mikä tuhosi yksin neukkujen salaisen telaketjuilla varustetun sukellusvene-rynnäkkö prikaatin mikä yritti - historiankirjoituksen mystisesti salaamaa - maihinnousua Porkkalaan loppukesästä 1944?
Siitä maihinnoususta tietää vain muutama tutkija maamme ylimmän johdon lisäksi. Siksihän Porkkala piti "vuokrata" neukuille jotta ne saivat kerättyä puhkotut ja tuhotut sukeltavat rynnäkkö-vehkeensä maihinnousupaikalta taistelujen tauottua. Tämä tapaus on yhtä tosi kuin se väite että poliitikot ajattelevat vain ja ainoastaan maamme parasta omat etunsa unhoittaen ;-)

Viimeksi muokattu 18.4.2008 16:48

Tapio Huhtelin kirjoitti:
Onko tämä se kone mikä tuhosi yksin neukkujen salaisen telaketjuilla varustetun sukellusvene-rynnäkkö prikaatin
Tämä on just se kone. Muuten olet oikeassa, mutta se neukkujen sukellusvenerynnäkköprikaati oli varustettu telaketjujen sijaan vesisuksilla :-)
Raimo Leino kirjoitti:
Tapio Huhtelin kirjoitti:
Onko tämä se kone mikä tuhosi yksin neukkujen salaisen telaketjuilla varustetun sukellusvene-rynnäkkö prikaatin
Tämä on just se kone. Muuten olet oikeassa, mutta se neukkujen sukellusvenerynnäkköprikaati oli varustettu telaketjujen sijaan vesisuksilla :-)
No tässä se nähdään että salailu tuottaa tuloksia, kun mullakin oli väärää tietoa. Kiitti korjauksesta ;-)

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentteja

Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy heti.