Pienoismallit.net

Santahaminan merilentoasema

Mallinrakennuksen opinnäytetyö

Santahaminan merilentoaseman lentokonehallit 2 ja 3 laitureineen. Mallinrakennusalan työharjoitteluprojekti Keski-Suomen Ilmailumuseolle.
Galleriasta löytyvät Hansa-koneet ( www.pienoismallit.net/galleria/malli_718/ ) sekä Caudron C.60 ( www.pienoismallit.net/galleria/malli_868/ ) tulevat myös tähän dioraamaan.

13.2. Dioraamaan tulevat Hansa-koneet valmistuivat, ks. oheinen linkki. Tein polttoainetynnyreitä, koneiden kellukeiden alle tulevat kuljetustelineet sekä kelluketuet hartsista valamalla.

5.3. Laitettu tikkuja ristiin. Vielä puuttuu muutama kattotuoli ja välituet.

10.3. Tiiliseinien virheellinen limitys yritetty korjata inkillä ja seiniin tehty pastellipölytys.

27.3. Kakkoshallin kattotuolit valmistuivat, tein rakentamista varten yksinkertaisen jigin, joten homma helpottui/nopeutui huomattavasti.

14.4. Rännit valmiina.

19.4. Alustaa pohjamaalattu, veden pohjaväri vaatii vielä hionnan ja maalauksen. Seuraavaksi sävytystä
kynäruiskulla.

24.4. Merenpohja maalattu ruiskulla ja sirotteita lisätty maastoon. Kakkoshallin portaikko tehty sekä karttapöytä karttoineen. Seuraavaksi pitää ruiskumaalata betoninen laskusilta.

6.5. Betoninen laskusilta maalattu ruiskulla ja vanhennettu, kääntöpyörät lisätty. Kolmannesta laskusillasta tulee nurkkaan vielä pätkä ja sen jälkeen pitäisi aloittaa varsinainen veden teko.

12.5. Mm. II-hallin liukuovia tehty sekä I-hallin laituri dioraamassa näkyvä pätkä. Kiinnitän molemmat puiset laiturit kuitenkin vasta veden teon jälkeen. Sain juuri paljon lisätietoa vesilentoaseman rakenteista Pentti Manniselta, josta suuret kiitokset hänelle, sekä Petri Salliselle laiturin kiskotuksien selvittämisestä.

13.5. Tein messinkisen kyltin alustaan syövyttämällä. Kyltistä puuttuu vielä patinointi ja kiillotus.

18.5. Patinoinnin sijasta maalasin kyltin taustan mustaksi. Tein hallin kattotasanteen kaidetta syövyttämällä messinkipeltiin. Myös betonilaiturin laudoitus tehty.

20.5. Hallin kaiteet valmiina. Meren pinta tehty 2k-epoksihartsista, jota kului n. 3kg. sekoitin hieman merensinistä maalia epoksiin, mutta jälkeenpäin havaitsin että maalia olisi voinut laittaa enemmänkin. Epoksin alkaessa jämähtää, puhalsin epoksin pintaa paineilmapistoolilla saadakseni jonkinlaista lainehdintaa tasaiseen pintaan. Lopputulos paljastuu huomenna, kun epoksi on täysin kuivunut.

21.5. Epoksiin tekemäni laineet olivat yön aikana laskeutuneet lähes kokonaan. Tein uuden, pienemmän satsin (n.1,5kg) epoksia, johon laitoin tällä kertaa enemmän maalia sekaan. Lopputulos paljastuu taas huomenna. Sain myös kattotasanteen lipputankoa vaille valmiiksi.

22.5. Veden pinnoitus onnistui lopulta ihan hyvin ja pinnalle tuli pientä lainehdintaa. Kolmen tunnin päivystys ilmapistoolin kanssa klo 22:een asti ei ollut siis turha keissi :)

2.6. Projekti on vihdoin valmis! Muutaman jutun olisi voinut tehdä paremmin, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen ja toivon että museon vierailijatkin tulevat olemaan kiinnostuneita dioraamasta. Saattaa myös olla, että pari Hansaa tulee vielä joskus lisää.
Kiitokset kaikille projektissa auttaneille sekä kiitokset kannustavista kommenteista.
Kukapas alkaa sitten tekemään dioraamaa vaikka Koivistosta, Suur-Merijoesta tai Kasinhännästä? ;)

Kommentit

-Johannes- 10.11.2007 23:40 Vastaa lainauksella
Iso siitä on tulossa pistä kuvia projektin edetessä.
Raimo Leino 10.11.2007 23:53 Vastaa lainauksella
Mykistyin täysin. Todella hienoa työtä.
Jouni Koski 11.11.2007 12:43 Vastaa lainauksella
Alku näyttää lupaavalta. Yksi mielenkiintoisimmista projekteista seurattavaksi. odotellaan…
Tässäpä onkin kunnon mallia lentokonehangaarien tekemiseen,hakkaa mennentullen kaikki avatut pahvilaatikko jutut.Tämä on nähtävä sitten täysin valmiina :0)
Tämä on jo nyt mykistyttävän hyvää…
Hieno kuin mikä! Muista "läästiä" maasto :D
Kiitokset! Läästimisen jalo taito onkin mallailussa kaikista mielenkiintoisinta… :D
Rane 13.11.2007 22:19 Vastaa lainauksella
Tätä jos saan sanoa yhdellä sanalla niin: AMMATTIMAINEN.
JJ Hilska 14.11.2007 00:52 Vastaa lainauksella
Tässä on kyllä vuosisadan mielenkiintoisin mallailuprojekti. Odotamme mielenkiinnolla homman edistymistä.
Henrik 22.11.2007 15:08 Vastaa lainauksella
Noitten hallien rakentamisessa olet aika mato. Upeaa työtä!!!
on se vaan mahtavan näköinen, jos oikein muistan niin hallien teon aikana kuului vähän ärräpäita luokassa :D
Kiitoksia jälleen, ärräpäiden määrä hallien teossa oli huomattavan pieni, verrattuna Caudronin vaijerien tekovaiheeseen :)
Juu aivan ammattimaisen upea mutta millä aijot kuljettaa sitä paikasta toiseen?
Eipä sitä paljoa tarvitse kuljetella, muuta kuin Keski-Suomen Ilmailumuseoon valmistumisen jälkeen ja mahdollisesti Model Expoon. Kuljetus hoituu pakettiautolla.
Heh, olet vallannut MUMA:n pajan :) Voisi poiketa joku päivä ihmettelee projektiasi…
Minkä kokoiselle alustalle tämä tulee?Melko turhaa olisi varmaan tällaista yrittää itselle tehdä ja saada sopimaan 33 neliön yksiöön:D

Hienoa työtä kyllä on tähän asti näin maallikon silmin tirkisteltynä.
Ajattelin että tyhjältä näyttää jos ei tule koneita lisää mutta tulihan niitä!Tähän mennessä näyttää todella hyvältä.
Kiitosta. Alusta on noin 150x160cm. Onneksi alakerran pajassa on pariovet.
Martti Y. 18.1.2008 17:05 Vastaa lainauksella
Muhkean näköinen pitää kyllä sanoa… Miten meinaat mallintaa veden?
Koska tuota pinta-alaa on melkoisesti, Vallejon Still Wateria menisi varmaan muutama pullo, joten ajattelin kokeilla tehdä veden epoksista. Viimeistelyyn sitten jotain veden tekoon tarkoitettuja geelejä ym. aineita. Olen myös ajatellut kokeilla tehdä viimeisen kerroksen veden pintaan Still Waterilla.
[img]http://www.pienoismallit.net/media/kuvat/02/36/86/023686.jpg[/img]Messinkilangan juottaminen kävi myös
mielessäni, kun suunnittelin ristikkomaston kokoamista. Sitten aloin leikata puikonpätkiä ja asensin ne maalarin-
teippiin kiinni, että pysyvät paikoillaan ja liimasin ne Araldit Rapidilla. Kuivattuaan teippi irti ja sama toimenpide
seuraavaan elementtiin jne. Lopulta osat yhteen ja se on siinä. Voin vakuuttaa, että rakenne on niin luja , että
se kestää pudottamisen lattialle. Harmitti, että messingin värinen masto piti maalata.
Miko Rastas kirjoitti:
Pistä nyt edes taustaa! Mitä kaikkee roskaa näkyy taustal!!! :D
Mene pois ja kasva aikuiseksi.
Ohho on sillä kokoa ja näköä. Hienolta näyttää. Mielenkiinnolla odottleen lisää kuvia.
EKo 13.2.2008 19:22 Vastaa lainauksella
Todella upeata työtä . Onko aikataulutettu projekti , vai saako tehdä ihan omaan tahtiin ?
Kiitoksia. Projekti oli hieman odotettua isompi, enkä ole tehnyt ennen mitään tämän suuruusluokan mallia, joten aikataulu hieman venähti. Teen tätä kuitenkin noin viisi-kuusi päivää viikossa ja suurin työ on jo takanapäin. Museon puolesta ei onneksi ole kiirettä ollut.
Eipä oikein keksi, että millä sanoilla tätä kuvailisi. Taidan olla ehkä hieman kateellinen, että joku saa noin ison projektin edes tuohon malliin. Todella hieno..
Juho M. 6.3.2008 20:31 Vastaa lainauksella
Ohhoh! Kateuden peikko nostaa päätään… Ihan samaa mieltä Kristianin kanssa. Ite olisin jäänyt jo piirustukset nähdessäni pois hommasta. :D Hieno…
Ei se vaadi kuin hiukan kiinnostusta, vähän motivaatiota, jonkin verran kärsivällisyyttä ja paljon kahvia ;)
th 10.3.2008 18:31 Vastaa lainauksella
Hieno malli tulee. Yksi homma hieman mietityttänyt ja se on tiiliseinäsi. Ensinnäkin vertikaalit laastisaumat näyttävät paksummilta kuin vaakasaumat enkä oikein usko niin ennenvanhaan muuratun. Kyllä muurarimestarilla nokkalaasti oli samanvahvuinen muiden saumojen kanssa. Saattaa olla tietysti optinen harhakin.

Samoin tiilijako on ulkoseinälle erikoinen, siinä ei näy limitystä ja kaikki pystysaumat on niinsanotusti vedetty 'votsiin'. Limitys on kuitenkin ainoa malli, jossa kuorma jakautuu kantavalle osalle tasaisesti koko seinän leveydeltä. 'Votsiin' muuraaminen oli siis aloittelijan virhe. Muuri on paksu, joten voihan olla, että rakenteeseen on sisälle piiloitettu sidostiilien rytmi. Referenssisi varmaankin antoi tämän mallin ratkaisuksi. Saattaa olla, että jupisen joutavia. ;-)
Vaaka ja pystysaumat ovat saman paksuisia, kuvat saattaa valehdella. Kaikki pystysaumat eivät ole samalla linjalla, mutta osa on. Huomasin virheeni, mutta siinä vaiheessa kaikki seinät oli jo liimattu. Kuvien mukaan seinät on tehty tällä sidostiilimenetelmällä(?), eli seinä on ilmeisesti kahden tiilen paksuinen?
Tietämykseni tiiliseinien rakenteista on aika hataralla pohjalla, mutta tiedän miten tavallisen tiiliseinän limitys menee. Kuitenkin kuvien perusteella tämä seinä on ollut paksumpi, kuin normaali tiiliseinä ja limitys on erilainen. Joka toisessa rivissä tiilet näyttäisivät olevan poikittain ja joka toisessa pitkittäin. Pohjapiirustuksissa seinät ovat n. metrin paksuiset(!)
Koska seinien uudelleen tekeminen olisi ollut iso urakka ja olisin joutunut purkamaan aika paljon, yritin tuolla inkillä rikkoa näitä jatkuvia pystysaumoja, lopullisissa seinissä niiden ei pitäisi pistää niin pahasti silmään. Kuitenkin tuo harmittaa itseänikin ja tiesin että sanomista tulee jossain vaiheessa :).
Hattua täytyy nostaa! Tai tähän vuoden aikaan pipoa : ) Todella komeaa työtä on Antti tehnyt. Tuohonkin projektiin varmaan uppoaa työtunteja vaikka kuinka paljon. Hitsi, että odotan kun saan nähdä tämän valmiina. Kivaa näpertämistä tuonkin kanssa : )
th 11.3.2008 06:19 Vastaa lainauksella
Antti Lappalainen kirjoitti:
…yritin tuolla inkillä rikkoa näitä jatkuvia pystysaumoja, lopullisissa seinissä niiden ei pitäisi pistää niin pahasti silmään. Kuitenkin tuo harmittaa itseänikin ja tiesin että sanomista tulee jossain vaiheessa :).
Eikä pistäkään, erittäin tehokas häivytys sävytetyllä musteella. Metrin paksuiseen muuriin on saatettu tehdä julkisivumuuraus tällälailla (kantavat ja kuormaajakavat rakenteet siis sisällä), joten ei huolta.

Harmittaa, jos dissasin, mutta yksityiskohtiahan täällä tutkaillaan.
Ei se mitään, rakentavaa kritiikkiä tuleekin antaa. Muutenkin jos rakenteissa yms. on jotain silmiinpistävää, kertokaa toki. En ole rakennusinsinööri, joten olen pelkästään kuvien ja parin piirrustuksen varassa.
En osaa sanoa muuta kuin että katselen haavi auki niin että kitalaki kuivuu ikävästi. Todella hienoa työtä.
Raimo Leino kirjoitti:
En osaa sanoa muuta kuin että katselen haavi auki niin että kitalaki kuivuu ikävästi. Todella hienoa työtä.
kessu vei jalat suusta… ;D kaunista on..
Kiitokset taas kommenteista ja mielenkiinnosta. Kuvia tulee taas kun homma edistyy.
Huhhu. Ei oikeen muutakaan voi sanoa. Nättiä jälkeä. Minkälaiset tunnit on takana projektissa?
Dänks, olisiko karkeasti arvioiden joku vajaat 1000 tuntia?
Tämähän on taideteos eikä mikään pienoismalli! Tsemppiä jatkoon ja toivottavasti tuon kuvissa näkyvän "tikkuhässäkän" lähistöllä ei liikuskele horjahtelevia ihmisiä… tai kissoja.
Henrik 29.3.2008 10:02 Vastaa lainauksella
Raimo Leino kirjoitti:
Tämähän on taideteos eikä mikään pienoismalli!
Totta…
Onkos tullut tehtyä pitkää päivää ja istuskeltu takapihan nuotiopaikalla makkaraa paistellen? Milloin julkistamistilaisuus on?
Kiitokset jälleen kommenteista. Työpisteellä pyörii tällä hetkellä vain horjahtelevia mallinrakentaja-opiskelijoita. Maanantaiaamuina pitää olla varovaisesti :)
Johonkin kahdeksan paikkeille tulee oltua osastolla, muttei myöhempään ettei tule vartija pamputtamaan. Meidän hieno nuotiopaikka on purettu :( mutta tupakkakatoksen takana on joku vanha kaasugrilli, pitäis laittaa tulille, kunhan tulee paremmat kelit. Yritän saada valmiiksi mahd. nopeasti, kun pitäisi vielä valmistuakin. Lopputyö liittyy tähän työhön, joten kirjallinen osa pitäisi värkätä ja sitten niitä fotoetsejäkin tehdä.
Jahas, ei ole enää sitäkään idyllistä paikkaa :I Vartiointiliikkeeseen voi soittaa että jää yöksi: kannattaa siellä ainakin yksi yö työstää, on niin hieno kokemus. Etsihappoa ei kannata roiskia vaatteille: värjää laikkuja, mut ei kumminkaan ole tehnyt niistä pesussa reikiä. Tosin laikukkaat vaatteethan ovat sielläpäin muoti-ilmiö :) Hyvän näköisiä muuten nuo lamput.
Kaikki hieno kulttuuri tuhotaan. Joo kyllä yksi yö pitää viettää tuvalla. Tänään kävin hakemassa 14kpl lisää ledejä Bebekistä Tre:lta.
Räystäskourujen, syöksytorvien ja putkien valmistusmenetelmä vaikuttaa erittäin tutulta. Ettei vain jäljet johtaisi peräti "pienoisrautatietehtaalle" :) Erinomainen valmistusmetodi - yksi parhaimmista ellei peräti paras :)
Valmistusmenetelmiin liittyvästä opastuksesta ja osasta materiaaleja on suoraan kiittäminen veljeäsi :)
Olen kyllä itsekin varsin tyytyväinen lopputulokseen.
Mahdottoman hieno siitä tulee. Hienoa, että intoa on riittänyt kaikkien osa-alueiden viimeistelyyn, detaljointi on vaikuttavaa kautta linjan. Omia suosikkidetaljeitani ovat lamput, vesirännit ja hallien sisärakenteet, erityisesti tikapuuhässäkkä. Toivottavasti viimeksi mainituista erottuu jotain ulos asti.

Hienoa, että on jo näin pitkällä, vastaavia malleja ei Suomesta kovin montaa varmasti löydy. Toivottavasti veden tekemisen kanssa ei tule ongelmaa.

Oletko muuten jo katsellut hyllystä paikkaa ensi vuoden Model Expon Best of show pokaalia varten ;)
Komealta näyttää. Betonilaiturille tulee siis kiskot, kääntölavoja ja vaihde. Mikä raidelevys esikuvassa mahtaa olla? Käytätkö kiskotuksessa oikeaa kiskoprofiilia? Onko tuossa vaihteessa kääntyvä kieli vai oliko esikuvan vaihde kieletön?
Kiitokset jälleen.
Hallien sisälle pitäisi kyllä näkyä ihan hyvin, museon valaistus tietysti vaikuttaa aika paljon. Pitää tosiaan toivoa, että veden teko onnistuu.
Petri, laiturilla ei varsinaisesti mene kiskoja, vaikka siltä se tosiaan näyttää. Hemmetinmoisen kuvien etsimisen ja tarkastelun jälkeen selvisi että ne ovat kaksi n. 5 sentin syvyistä uraa. Näiden urien funktiosta en ole täysin tietoinen, lentokoneiden kuljetuksessa käytettävissä "kellukekärryissä" ei näy ainakaan mitään ohjureita näihin uriin. Jos joku osaisi selittää mihin näitä ohjausuria käytetään, olisin hyvin kiitollinen.
Henrik 7.5.2008 15:16 Vastaa lainauksella
Noin hienoa dioraamaa en minä pystyisi tekemään vielä vuosiin.
Antti Lappalainen kirjoitti:
Petri, laiturilla ei varsinaisesti mene kiskoja, vaikka siltä se tosiaan näyttää. Hemmetinmoisen kuvien etsimisen ja tarkastelun jälkeen selvisi että ne ovat kaksi n. 5 sentin syvyistä uraa. Näiden urien funktiosta en ole täysin tietoinen, lentokoneiden kuljetuksessa käytettävissä "kellukekärryissä" ei näy ainakaan mitään ohjureita näihin uriin. Jos joku osaisi selittää mihin näitä ohjausuria käytetään, olisin hyvin kiitollinen.
Santahaminen betonilaiturilla näyttäisi olleen kiskot. Tyypiltään ne ovat samankaltaiset kuin raitiotien urakiskot, eli kiskonharja on samalla tasolla kuin ympäröivä katu - tässä tapauksessa samassa tasossa kuin betonilaituri yläpinta. Santahaminen laiturin kisko poikkeaa ratikkakiskoista siinä, että ura on leveämpi ja kiskonharjat ovat yhtä leveät kummaltakin puolelta. Urakiskon profiili on siis symmetrinen. Tällaisessa kiskossa ei käytetä laippapyörää, vaan koko pyörä kulkee urassa. Kääntölavoilla raskas lentokone saatiin käännettyä. Vaihteessa ei ole kääntyvää kieltä, vaan kun taakkaa työnnetttin vastavaihteeseen suorilta, pääsivät pyörät liikkumaan vapaasti. Jos taakkaa haluttiin työntää myötävaihteeseen käyrille, on taakkaa työntävien kavereiden käännettävä, eli nytkäytettävä taakka poikkeavalle raiteelle.

Suomen Ilmavoimat 1918-27-kirjassa sivulla 169 on kuva, jossa kiskot näkyvät. Samassa kirjassa sivulla 143 näkyy "yksiakselinen vaunu", joka on Hansan kellukkeen alla. Myös Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä on julkaistu juttu Santahaminen merilentoasemasta vuonna 1933. Jutun yhteydessä olevasta ilmakuvasta näkyy laiturin raidekaavio hyvin.

Ilmeisesti Blackburn Ribonit olivat niin painavia, että ne rikkoivat radan kääntölavat. Eräs kaverini oli Santahaminassa armeijassa. Hän kertoi, että kiskot olivat paikoillaan laiturilla vielä vuonna 1977 - tosin urat oli tuolloin täytetty soralla.
No voi kerpele. Olen kyllä kolunut nuo molemmat lähteet, mutta yleensä kuvissa näkyy vain tumma ura, eikä varsinaisia kiskoja näy ollenkaan. Olen nyt tehnyt laituriin vain tuon uran, jonka pohjalla kisko siis kulkisi.
Meneekö molempien "vaunujen" toinen pyörä sitten kiskolle, kun konetta vedetään? Eikö se aiheuta mitään kampeamista esim. mutkissa? Toinen pyörähän on myös sitten hieman alempana.
Mistäköhän nuo kiskot voisi tehdä malliin, styreenisoiroa menisi aika paljon. Tieto lisäsi taas tuskaa…
th 12.5.2008 22:09 Vastaa lainauksella
Jotakin tällaista olisi siis haussa kera pienten kääntöpöytien:

www.pienoismallit.net/media/kuvat/03/48/97/034897.jpg
Kyllä, vähän tuon tyyppistä. Homma kuitenkin selvisi. Vaunun sisemmät pyörät kulkevat kiskon uraa pitkin. Pitää vielä lisätä kiskot kääntöpyöriinkin.
JJ Hilska 14.5.2008 13:37 Vastaa lainauksella
Tässä näkyy kaikkialla ammattilaisen kädenjälki. Projekti on ollut upeata seurattavaa.
Heh piti rekisteröityy että pääsee heittään propsit sulle =D Ehkä hienoin dioraama mitä olen nähnyt.
Jari Matikainen kirjoitti:
Heh piti rekisteröityy että pääsee heittään propsit sulle =D Ehkä hienoin dioraama mitä olen nähnyt.
Props taken!
Ja kiitokset taas muillekin kommenteista.
Kasimir K 20.5.2008 20:57 Vastaa lainauksella
Aivan tajuttoman hieno merenpohja ja vesi! (keräilee jalkoja suusta:)
EKo 20.5.2008 21:10 Vastaa lainauksella
Viimeisen päälle siistiä vettä , eikä ole pölypallojakaan kertynyt pinnalle , thumbs up !
Oi stana ku onnistui hyvin tuo vesi!! Kuinka paljon meni epoksia tohon? Miten sä laitoit sen siihen loppujen lopuksi? Kaatamalla?

Ainoa miinus tossa yhdes kuvas että siinä vedes näyttää olevan jonkunsortin kuoppia. Pidän ite tosta laiturista jossa näkyy laudoitus veden alta. -Kymmenen peukkua pystys-
Ai niin tosiaan, jäi mainitsematta; noin 3 kg. Ihan suoraan purkista kaadoin ja paineilmalla avitin että levisi joka suuntaan. Noita laineita tehdessä epoksi laskeutui ja noita kuoppia ilmestyi, mutta pahimmat lienee tasoittuneet. Huomenna näkee sitten miten äijän lopulta kävi. Eli pidetään ne peukut vielä pystyssä :)
Mikko J 21.5.2008 11:43 Vastaa lainauksella
Näytää kyllä erinomaisen hyvältä tuo vesi! Koskas tämän on tarkoitus valmistua? Palan halusta päästä näkemään elävässä elämässä!
JJ Hilska 21.5.2008 12:50 Vastaa lainauksella
Tämä hälventää omia epäluuloja mallintaa omissa tulevissa dioraamoissa vettä:) Hyvä kun olet kertonut kaikkea vaihe vaiheelta.
Ideana Santahamina on aivan erinomainen ja sen toteutus myöskin.

Oliko epoksihartsiin sekoitettu meren sininen maali akryyli vai emalimaali?
Martti Y. 21.5.2008 14:51 Vastaa lainauksella
Aivan järisyttävän mahtava tuo vesi, melkein tekisi mieli mennä uimaan siihen..
Joutuu myös liittymään veden ihailijoihin. Miten paksusti tuota epoksia on? Pitäisi itse valaa isompi ja paksumpi kerros vettä. Onko kokemusta voiko tuo epoksi halkeilla kuivuessaan?
Muutenkin hienoa käsityötä koko dioraama. Ja jatkuvasti uusia mielenkiintoisa työvaiheita.
Jouni Koski kirjoitti:
Joutuu myös liittymään veden ihailijoihin… …Muutenkin hienoa käsityötä koko dioraama. Ja jatkuvasti uusia mielenkiintoisa työvaiheita.
Samoilla mennään. En ois minä uskaltanu noin isoa pinta-alaa varmaan ikinä peittää epoksilla. Roskien pelko on valtava :D Huomenna löytyy tietysti vasara keskeltä lätäkköä, puoliksi uponneena ;)
Uskomaton teos keskeneräisenäkin! Oma säälittävä riittämättömyyteni alkaa työtäsi katsellessa hiukan masentamaan:)…mutta joskus olen vieläkin parempi…joskus olen vieläkin parempi…joskus olen vieläkin parempi…joskus olen vieläkin parempi…joskus olen vieläkin parempi…joskus olen vieläkin parempi…joskus olen vieläkin parempi…joskus olen vieläkin parempi…tai sitten en:) Upeaa työtä!
Ainakaan motivaatio ei lopu kesken, kun lukee palautteitanne :)
Epoksiin sotkettu maali on akryylimaalia, en tiedä kuinka emalimaali sekoittuu epoksiin. Kerrospaksuus on noin 2-5mm, pohja on hieman epätasainen. Epoksin ei pitäisi halkeilla kuivuessaan, mutta sitä ei kannata valaa kerralla kovin paksua kerrosta, sillä epoksi saattaa kuumentua melkoisesti kuivuessaan. Tosin siitäkään ei välttämättä liene haittaa? Jälkeenpäin epoksi saattaa tietysti haljeta, jos kerros on ohut ja alusta pääsee taipumaan liikuteltaessa. Oikeilla sekoitussuhteilla epoksin ei pitäisi kuitenkaan kuivua niin kovaksi, että se halkeaisi helposti.
Välttelen laskeutuvaa pölyä tekemällä valuhommat illalla, kun kukaan ei ole tekemässä hiontahommia, ym. koululla.
Lykkyä pyttyyn vaan!
Komea rapakko! Pohjan väritys on onnistunut hyvin. Minkälaista epoksia loppujen lopuksi käytit?
Kiitos! Kyllähän se lopulta onnistui. Käytin Jeti 500 -epoksia. Pinta on suunnilleen yhtä kovaa kuin styreenimuovissa, mutta kuitenkin pehmeämpää kuin esim. kovettunut pu-hartsi. Reunojen hiontakin onnistui hyvin.

www.arsalin.fi/Lattiapinnoitteet/jeti_epoksipinnoite%20esite.htm

www.arsalin.fi/Epoksihartsit/JETI%20500%20epoksihartsi.pdf
Milloin tämä tulee ja mihin museoon sinne keskisuomeen? Pakko käyä kurkkimassa livenä. :)
Ensi viikolla pitäisi olla valmis, en tiedä milloin tulee näytille, koska tähän pitää tehdä vielä vitriini päälle. Esittelytekstin toisella rivillähän tuo lukee, Keski-Suomen Ilmailumuseoon.
Onpas kaunista vettä, voisi poiketa motissa ihmettelemässä: onko siellä mitään tapahtumia? :)
Janne Ikonen kirjoitti:
Onpas kaunista vettä, voisi poiketa motissa ihmettelemässä: onko siellä mitään tapahtumia? :)
juu täytynee sanoo että mahtaa työtä taas olet tehnyt.. ihan meinaa tippa silmään tulla on niin nättiä että.. Gz
Janne Ikonen kirjoitti:
Onpas kaunista vettä, voisi poiketa motissa ihmettelemässä: onko siellä mitään tapahtumia? :)
Keskiviikkona on (S)ikahovissa 90-l pippalot ja perjantaina on kevätjuhla :D Niin ja huomenna on Ikatassa avoimet ovet.
MJE 27.5.2008 15:38 Vastaa lainauksella
Minulla olisi vähän kysyttävää tuosta kyltistä.
Sukellusveneeni kaipaa kunnon kyltin joten olen tehnyt muutamia enemmän tai vähemmän epäonnistuneita koekappaleita (teipit on irtoillut ja tussit/maalit on liuenneet pois).
Millä teit tuon kuvion levyn päälle, teipillä ?
J-U-M-A-*-*-*-T-A!! Siitä tuli aivan mahtava! Miten kuljetus on hoidettu museoon?
Siis huhhuh… Tuo on… sanoinkuvaamaton. Hienoa työtä olet tehnyt.

Antti, en ole varma mutta muistaakseni Antti sanoi hoitavansa kuljetuksen pakettiautolla.
Juu, tai onko se jo kenties museolla jo? Sitä piti kysyä.
Kiitos!
Kuljetus hoituu IKATA:n pakulla torstaina museolle. Yritän ottaa silloin parempia kuvia ulkona, nyt on kaikkea taustaroinaa häiritsemässä.
On niin hieno malli, että kuvissa näyttää siltä kun olisi itse paikalla katselemassa 1920-luvulla !!!! Ilmoittele kun malli on museolla, niin täältä lähtee oitis delegaatio paikalle. Ja onnittelut vaativan projektin loppuun viemisestä.
Kiitoksia! Dioraamalle pitää tehdä vielä vitriini museon toimesta, joten se ei heti varmastikaan tule yleisön nähtäville, mutta ilmoittelen kun saan tietää.
Komea siitä tuli, ei tässä oikein muuta osaa sanoa.
Ovatko nuo figuurit Preisserin satseista?
Minä pidän siitä että dioraamoissa on jotain tarinaa, ja tässä sellaisen muodostaa tuo porukka joka ihmettelee Hansan ohjaamon ympärillä. Aivan mainio oivallus.
Kyllä vain, Preiserin Luftwaffe personnel tms. Katselin vanhoista valokuvista mitä henkilöstö on yleensä touhunnut ja tietysti figuurien asennot saneli loppujen lopuksi aika paljon.
Lisätäänpä vielä:
Hieno kuva tuo joka on otettu hallin sisältä. Paitsi että malli on upea niin kuva on todella aidon näköinen.
Tuosta reunoissa olevasta pintajännityksestä ym. Ei pitäisi opettaa isäänsä na… tai no mitä vain, mutta oletko ajatellut että ohut rima tavallaan reunuksena siistisi laidat ja poistaisi ongelmat siitä että meren laidoissa näkyy pintajännityksen vaikutus?
Marko Eerola kirjoitti:
Minulla olisi vähän kysyttävää tuosta kyltistä.
Sukellusveneeni kaipaa kunnon kyltin joten olen tehnyt muutamia enemmän tai vähemmän epäonnistuneita koekappaleita (teipit on irtoillut ja tussit/maalit on liuenneet pois).
Millä teit tuon kuvion levyn päälle, teipillä ?
Teksti on printattu ensin siniselle filmille jota saa esim. SP-Elektroniikasta, sen jälkeen teksti kopioidaan messinkilevyyn teippaamalla filmi levyyn ja ajamalla se laminointikoneen läpi n. 10-15 kertaa levyn paksuudesta riippuen. Laminointikoneen lämmöt oli n. 180 astetta. Sen jälkeen filmi irrotetaan levystä ja tekstin pitäisi jäädä levyyn. Huomasin itsekin että hapotuksen loppuvaiheessa muste meinaa irrota levystä, tähän auttoi happoliuoksen lämpötilan laskeminen.
Timo Rasimus kirjoitti:
Lisätäänpä vielä:
Hieno kuva tuo joka on otettu hallin sisältä. Paitsi että malli on upea niin kuva on todella aidon näköinen.
Tuosta reunoissa olevasta pintajännityksestä ym. Ei pitäisi opettaa isäänsä na… tai no mitä vain, mutta oletko ajatellut että ohut rima tavallaan reunuksena siistisi laidat ja poistaisi ongelmat siitä että meren laidoissa näkyy pintajännityksen vaikutus?
Sain hiottua ja kiillotettua pahimmat pintajännityksen aiheuttamat kohoamat, lopputulos oli mielestäni ihan hyvä eikä sitä enää huomaa. Laitojen teko kävi kyllä monesti mielessä, mutta siitä tulee helposti sellainen "hiekkalaatikkoefekti" josta en pidä.
th 3.6.2008 06:22 Vastaa lainauksella
Kuva kakoshallin julkisivusta on loistava - siinä helposti hämääntyy ja epäilee katsovansa oikeaa rakennusta. Hienoa työtä, eiköhän tällä työllä mallinrakentaja artesaanin paperit irronnut kiitosten kera. Onnea vasta valmistuvalle/valmistuneelle ammattilaiselle.
Tömps! Alaleukani putosi juuri maahan…

Mikko
Onneksi olkoon, sekä dioraamasta että valmistumisesta malliguruksi. Aivan mahtavaa jälkeä, täytyy sanoa, että olen enemmän kuin hieman kateellinen. Onneksi pääsee tätäkin kohta äimistelemään livenä.
On se upea! Tässä voi jo sanoa, että kyseessä on aika paljon enemmän kuin pelkkä pienoismalli. Enemmänkin pienoismaailma.
No nyt se sitten valmistui, kuten ukkokin: isot onnittelut! -Todella hieno kokonaisuus :)
Valmista kauraa molemmat :) Kiitokset!
Komea kokonaisuus! (läpsyttää käsiään:)

Mutta ettei menisi ylikehujen puolelle, niin ehkä työ kaipaisi vielä muutaman figuurin lisää touhuamaan askareitaan? Toisaalta, tarkoitushan onkin varmaan esittää lentoasemaa…
Kieltämättä onhan tuo nyt hieman autio, voihan sinne tulevaisuudessa ilmestyä pari Hansaa lisää ja figuurejakin.
Mahtavat kuvat, nämä viimeisimmät. Sanoisin että Lappalaisen Antin Hansa-dioraama on pienoismallinrakennusta parhaimmillaan.
Todella uskomattoman hienosti toteutettu kokonaisuus. Tuskin maltan odottaa näkeväni livenä. Kuten jo JJ totesi, mallinrakennus parhaimmillaan on juuri tätä!
Toi koko hommeli on ihan uskomattoman hieno,varsinkin toi vesi!
Henrik 16.7.2008 13:06 Vastaa lainauksella
Joissain kuvissa näyttää siltä, kuin kuvaaja olisi itse paikan päällä vuonna 1925! Yhdessä kuvassa kuvakulma on haettu hyvin, näyttää ihan siltä että hallin takana olisi oikeasti puita.
Heikki 20.9.2008 09:27 Vastaa lainauksella
Loman takia missasin tämän silloin tämä on valmistunut, mutta parempi myöhään… Kehuja on jo tullut niin paljon, että totean vain, että tämän takia pitää lähteä käymään Tikkakoskella. Vaikuttava!
Kiitos! Onhan siellä myös Bristol Blenheim näytillä ja Brewster korjaamon puolella, jotka ovat jo vierailun arvoisia.
Tohveli 25.9.2008 14:03 Vastaa lainauksella
Hieno on, muuta ei voi sanoa.
EKo 25.9.2008 16:10 Vastaa lainauksella
Tuli todella upea , täytynee taas lähteä käymään museolla .
Lauri P 23.10.2008 10:36 Vastaa lainauksella
Katoin et siinähän on oikeeta vettä!!!
Todella kaunis ja hyvin rakennettu. Näyttää ihan aidolta. Pieni kysymys vain noista ledeistä, että mistä olet hankkinut? Itselläni olisi tarvetta sellaisille. Onko tietoa, että saako näitä ledejä myös eri värisiä?
Joonas Nieminen kirjoitti:
Todella kaunis ja hyvin rakennettu. Näyttää ihan aidolta. Pieni kysymys vain noista ledeistä, että mistä olet hankkinut? Itselläni olisi tarvetta sellaisille. Onko tietoa, että saako näitä ledejä myös eri värisiä?
Kiitos.
Ledit on ostettu Bebekiltä, ledejä saa myös eri värisinä.
Upeaa jälkeä! Varsinkin tuo vesi. Mykistävän hieno.
Todella upea!!!!
Hieno on. Olen aivan sanaton. Pitää käydä museolla katsomassa.
Kiitokset! :)
Juhani 10.10.2009 19:02 Vastaa lainauksella
Tutkin Viikon Malleista millä on korkeimmat pisteet ja tällähän ne, erittäin ansaitusti.
Tosi hieno malli, olen nähnyt sen keskisuomen ilmaisumuseossa.
Eemeli 5.11.2009 19:19 Vastaa lainauksella
Uskomattoman upea!
olen nähnyt tämän keskisuomen ilmailumuseossa ja hämmästelin tota vettä miten se oli noin aidon näköstä… kiva tietää kuka sen oli tehny. :D
Kiitoksia vaan taas kommenteista!
Älkää muuten välittäkö niistä kärpäsenraadoista, vaikka tuleekin mieleen mutanttihirviökärpäset jostain b-luokan leffoista :)
Pakko nostella vanha ketju vielä esille ja kehua työtä!!! Kuinka Antti patosit laidat ja estit epoksin karkailun ennen sen kaatamista?
Jos en nyt aivan väärin muista, laitoin reunoille pari kerrosta pakkausteippiä ja sivelin sisäreunoille vaseliinia, ettei teippi tartu epoksiin kiinni.
Terve,
Vaikuttavaa jälkeä on syntynyt, täytyy sanoa. Itseäni on tuon veden mallintaminen kiinnostanut kokeilla.
Tässä teoksessa näyttäisi olevan meri melkoisen 1:1 nappiin onnistunut! Kauanko tarvii antaa kuivua, ennenkuin voi puhaltaa laineita? Tässä näyttikin olevan melkoinen tekeminen =) Kiitokset.
Kiitos, tunti-pari voi varmaan antaa helposti olla rauhassa, mutta kuivumista kannattaa seurata ettei ehdi jämähtää kesken kaiken. Kuivumisaika riippuu monesta tekijästä (kerrospaksuus, ilman lämpötila, ilman kosteus jne.)
Antti Lappalainen kirjoitti:
Kiitos, tunti-pari voi varmaan antaa helposti olla rauhassa, mutta kuivumista kannattaa seurata ettei ehdi jämähtää kesken kaiken. Kuivumisaika riippuu monesta tekijästä (kerrospaksuus, ilman lämpötila, ilman kosteus jne.)
Okei, täytyypä joskus testailla, kiitokset =)
vou siis tämä on jo taidetta vau ja ihan varmuuuden vuoksi miten ihmeesä sait tuon veden noin aidoksi ?
Veden teko on selvitetty työvaiheissa sekä kuvateksteissä.